FOTO: Nové hlavní vlakové nádraží v Brně vznikne podle návrhu nizozemských architektů

21. červenec 2021

Brno ode dneška zná podobu nového hlavního vlakového nádraží. Kancelář architekta města Brna spolu se Správou železnic zveřejnila výsledky zřejmě největší architektonické soutěže v Česku. Vyhrál ji nizozemský ateliér Benthem Crouwel, který je i autorem nádraží v Rotterdamu nebo dostavby nádraží v Amsterdamu.

Velký zastřešený přestupní uzel s šestnácti kolejemi bude stát u řeky Svratky dál od centra města. Malá část nádraží bude umístěná i na velkém mostě přes řeku. Z pohledu shora vypadá nádraží jako kvádr, což je oproti ostatním návrhům konzervativní. Dominantou je výpravní hala, tvořená ze tří tubusů, jakoby vln, kterými se vchází dovnitř. Trochu to připomíná funkcionalismus brněnského výstaviště, konkrétně pavilon A.

Architekti navrhli taky prostor před a za nádražím, ty mají zhruba rozlohu dvou Václavských náměstí. Na jednom z nich bude umístěné i autobusové nádraží. Okolo vzniknou domy nové čtvrti Trnitá, kde teď roste jen tráva a lebeda.

Kolik vybudování nádraží bude stát?

Aktuální odhad Správy železnic je mezi 40 až 50 miliardami korun za přestavbu celého Železničního uzlu Brno, což jsou desítky kilometrů kolejí ve městě. Samotné nádraží by mělo stát zhruba půlku celkové částky. Náměstek generálního ředitele železničářů Mojmír Nejezchleb řekl, že s investicí počítají i v době, kdy stát silně prosazuje výstavbu vysokorychlostních tratí, které mají vést jižní částí Brna a mají mít vlastní zastávku u Ústředního hřbitova. Podle Nejezchleba je nové nádraží u Svratky naplánované tak, aby vysokorychlostní vlaky jezdily primárně do něj a je vyloučené, že by zastávka na vysokorychlostní trati upozadila nové nádraží.

Pár let teď potrvá tvorba podrobnější studie a projektové dokumentace pro stavební povolení. To je kromě šesti milionů korun i hlavní odměna pro vítězný tým, že tuto zakázku získá.

Aktuální odhad železničářů je, že nové nádraží bude hotové mezi roky 2032 až 2035. Přestavba uzlu ale má začít dřív, asi do tří let, kdy by mělo přijít na řadu židenické nádraží a jeho přesun blíž k tramvajové trati tak, aby vznikl pohodlný přestupní uzel. Zatím jde ale opravdu jen o odhad.

Z minulosti víme, že s termíny u brněnského nádraží je to složité i vzhledem k tomu, jak drahá je to stavba a teď na ni nejsou ani vyčleněné peníze. Nemluvě o podzemní dráze, takzvaném Severojižním kolejovém diametru, jehož cenu a podobu teď zjišťují odborníci ve studii proveditelnosti. Cílem je prověřit, jestli nové nádraží u Svratky propojí s centrem a dalšími částmi města vlaky, tramvaje, vlakotramvaje nebo metro. Z toho pak vyplyne, jestli další desítky miliard korun na přepravu cestujících z nového nádraží zaplatí stát anebo Brno, potažmo Jihomoravský kraj.

Do tří let má začít přestavba vlakového nádraží v Brně-Židenicích. Při investici za jednu miliardu korun se nástupiště přesunou blíž k tramvajové trati v Bubeníčkově ulici. Modernizace židenického nádraží je součástí přestavby celého Železničního uzlu Brno za desítky miliard korun. Židenické nádraží má být hotové do roku 2027. O tři roky dřív chtějí železničáři zmodernizovat i nádraží v Králově Poli.

autor: Tomáš Kremr

Související