Místo uhlí se po vodní cestě vozí tisíce lidí. Je to osmdesát let, co na Baťův kanál vyjela první loď.

Plavebními komorami letos proplulo přes tři a půl tisíc lodí.

Je to přesně osmdesát let, co na Baťův kanál vyjela první loď.

Motorový člun s vlečnou lodí vezl do baťovských otrokovických továren a tepláren dvě stě tun ratíškovického lignitu, tedy hnědého uhlí. Dopravní cesta zažila éru rozkvětu i úpadku. Třicet let se vůbec nevyužívala.

Teď je vyhledávaným turistickým cílem. Plavebními komorami letos proplulo přes tři a půl tisíc lodí. Kanál by mohl být delší, stále nefunguje úsek Kroměříž - Bělov. Nezbytná je nová plavební komora v Bělově.  

„Je tam složitý proces schvalování,“ říká generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Nyní se pracuje na vylepšení kanálu mezi plavebními komorami v Huštěnovicích a Babicích na Uherskohradišťsku. Práce potrvají do dubna příštího roku.

Plavebními komorami na Baťově kanálu letos proplulo oproti loňsku více lodí. V průměru se každou plavební komorou s obsluhou podle státního podniku Povodí Moravy proplavilo 3526 lodí, což je o 416 více než loni.

Nejvytíženější trasa plavební cesty je podle státního podniku v úseku mezi plavební komorou Uherský Ostroh a Vnorovy. Zde státní podnik zaznamenal i největší nárůst počtu lodí. Plavební komorou Vnorovy I se letos proplavilo skoro 5400 lodí, zhruba o 1000 lodí meziročně více. Komorou Vnorovy II se proplavilo 5450 lodí, asi o 850 lodí meziročně více.

autor: pes
Spustit audio

Související