Zákazníci míří pro ovoce nebo zeleninu čím dál častěji přímo k farmářům. I na Královéhradecku

14. únor 2023 07:36

Zájem o nákup ovoce, zeleniny nebo potravin obecně přímo u výrobců roste - lidé se postupně učí nakupovat třeba v prodejnách jednotlivých farmářů nebo v jejich e-shopech. Podstatnou část tržeb taková forma prodeje zatím neudělá, zemědělci jsou dál závislí na velkoobchodech, ale přímý kontakt se zákazníky vítají. Přináší to podle nich například i důležitou zpětnou vazbu.

Čtěte také

„Já jsem přišla pro mrkev, ale vezmu si ještě česnek. Mrkev je tady vždy čerstvá a rozhodně to není dražší než někde jinde.“ Nakoupit do jedné malé prodejny přímo v sídle jedné ze zemědělských společností přišla paní Marie, která - když může - nakupuje právě přímo u pěstitelů.

Zákazníci se učí čím dál víc odebírat potraviny přímo u výrobců, platí to třeba i o pivu.

„My máme tu výhodu, že jsme tady přímo u hlavní silnice. Takže musím říct, že lidé si zvykli, když jezdí třeba na chaty a chalupy, že se u nás pravidelně stavují pro pivo,“ popisuje spolumajitel jednoho menšího pivovaru Viktor Johanis, tržba takzvaně „ze dvora“ tam činí až čtvrtinu obratu.

Čtěte také

Podle Marcely Jezberové z trutnovské Agrární komory mají v tomhle směru výhodu ti zemědělci nebo obecně producenti potravin, kteří sídlí blízko většího města nebo právě na některém z hlavních tahů. Že se zákazníci snaží takové farmáře najít, potvrzují prakticky všichni oslovení zemědělci, zájem o jejich produkty v podobě prodeje ze dvora roste.

Potvrzuje to i Josef Polák z farmy nedaleko Hradce Králové. „Určitě je to stoupající, ta tendence tam je. Zákazníci si raději najdou svého farmáře v okolí.“

Čtěte také

Prodávat vlastní výpěstky se snaží malí farmáři i větší společnosti. Třeba družstvo z Piletic na Královéhradecku je ekonomicky závislé na jiných formách odbytu, přesto se snaží o co nejširší nabídku, říká jednatel společnosti Jan Věcek. „Na procenta tento obrat není velký, ale realizujeme tady za podstatně lepší peníze pro nás zboží. Je to dnes už poměrně velmi důležitá část našeho podnikání. Lidé si zvykli k nám jezdit.

Prodávat ze dvora se v poslední době podle předsedy České ovocnářské unie Martina Ludvíka snaží i čím dál víc především drobných sadařů.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související