Ve škole v Jirkově našli účinný způsob boje proti záškoláctví – pomáhá jim sociální pedagog

29. duben 2024

V základní škole Nerudova v Jirkově našli účinný způsob boje proti záškoláctví. Počet dětí s častými absencemi se jim podařilo meziročně snížit až o třetinu. Pomohla s tím sociální pedagožka, která komunikuje s rodinami.

„Syn dělal scény doma, že nechce do školy,“ popisuje Žaneta Gažová, jak její osmiletý syn nechtěl chodit do školy. Do situace bezradné matky se vložila sociální pedagožka a vše se začalo pomalu měnit.

„Napíšu jí, v tu ránu hned spolupracujeme. Když mám nějaký problém, okamžitě jí napíšu a je to vyřešené – pomohla mi s obědy, s družinou. A syn je spokojený,“ dodává paní Gažová.

Základní škola Nerudova v Jirkově na Chomutovsku patří mezi ty, kam chodí většina dětí ze sociálně slabých rodin. Práce sociálního pedagoga a terénního pracovníka, který pracuje s konkrétními rodinami, odhalila mnohdy závažné skutečnosti.

„Zjistili jsme, že třeba to dítě nemá postel a uvědomili jsme si, že po takovém dítěti, které nemá postel nebo stůl, nemůžeme chtít, aby přineslo domácí úkol – navíc když třeba ti jeho rodiče ani neumějí číst a tomu dítěti s tím nepomohou. A nemůžeme chtít, aby to dítě nosilo do školy pomůcky – třeba k vyrábění,“ popisuje ředitelka školy Martina Meitnerová.

Na jiných školách tyto problémy často musí řešit učitelé, kterým pak vadí, že namísto toho, aby učili, zjišťují, proč ten který žák nebyl ve škole anebo proč nemá domácí úkol.

Učitelé mohou učit, s rodinami komunikují sociální pedagog a terénní pracovník

Tandem sociálního pedagoga a terénního pracovníka proto učitelům výrazně pomáhá.

„Mám na starosti i omlouvání žáků – denně hovořím s 20 až 30 rodiči, do toho řeším různé jiné výchovné problémy a tak dále. Snažíme se všechno řešit teď a tady – okamžitě,“ vysvětluje sociální pedagožka Veronika Nestlerová.

Meziročně snížila práce sociálního pedagoga a terénního pracovníka na škole počet často absentujících žáků o třetinu, tedy o více než 20.

Bez práce s rodiči dětí by to nešlo, říká terénní pracovník David Kuchár: „Jsem taková prodloužená ruka toho učitele, nebo vlastně celkově celé školy, která pak působí v tom přirozeném prostředí. Předávám informace mezi školou a rodinami, a to oběma směry.“

Služby sociálních pedagogů na Ústecku využívá zhruba 50 škol. Kromě Jirkova například také v Děčíně, Mostě nebo v Ústí nad Labem. Peníze na mzdy sociálního pedagoga a terénního pracovníka školy čerpají z programu rovných příležitostí ministerstva školství.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související