V ulicích Zlína a Otrokovic jezdí první elektrobus

15. červenec 2020 09:00

První elektrobus v historii Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice najezdil během prvních deseti dnů v provozu už asi dva a půl tisíce kilometrů.

První elektrobus začal jezdit v běžném provozu na linkách městské hromadné dopravy ve Zlíně a Otrokovicích. V depu Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice ve Zlíně, která MHD ve zlínské aglomeraci zajišťuje, a také na obratišti u železniční stanice v Otrokovicích, vznikla pro elektrobus dobíjecí místa. Firma za vůz zaplatila téměř 11,6 milionu korun bez DPH, sdělil mluvčí dopravce Vojtěch Cekota.

Společnost už v minulých letech pořídila několik hybridních bateriových trolejbusů, elektrobus ale do svého vozového parku zařadila poprvé. Trojdveřový nízkopodlažní vůz Škoda 34 BB s klimatizací je vybaven karoserií typu Heuliez od firmy Iveco. Jezdit bude především na autobusové lince 55 v Otrokovicích. DSZO však bude příležitostně testovat jeho vlastnosti i na ostatních linkách. Vůz je dlouhý přes 12 metrů, má 26 míst k sezení a plošinu pro vozíčkáře, dětské kočárky nebo jízdní kola. Elektrickou výzbroj do něj instalovala firma Škoda Electric Plzeň, která je také dodavatelem celého vozu.

Elektrobus Škoda 34 BB

Mimo město může dosahovat rychlosti až 80 kilometrů v hodině a na jedno plné nabití baterií by měl ujet 100 kilometrů. V DSZO dostal evidenční číslo 911. Jezdí s registrační značkou EL9 92AF a veřejnost na sebe upozorňuje reklamními nápisy. V prvních dnech provozu dosahoval elektrobus spotřeby 1,2 až 1,3 kilowatthodin elektrické energie na kilometr jízdy, což znamená výraznou úsporu proti klasickým autobusům s průměrnou spotřebou kolem 40 litrů nafty na 100 kilometrů. "Ukázalo se, že při částečném dobíjení elektrobusu během provozních přestávek na konečné stanici u nádraží v Otrokovicích může tento vůz najezdit za den až 270 kilometrů, což je srovnatelné s denním výkonem běžných autobusů," uvedl Cekota.

Elektrobus Škoda 34 BB

Nákupem elektrobusu pokračuje DSZO podle ředitele Josefa Kocháně v cestě ekologické elektrické dopravy ve Zlíně, kterou nastoupila už firma Baťa v roce 1944 zavedením trolejbusové dopravy. "Elektrobus má nízkou hladinu hlučnosti a v místě svého provozu neprodukuje žádné emise," uvedl Kocháň. Rozdíl proti již několik let používaným bateriovým trolejbusům je u elektrobusu v tom, že se dobíjí pouze ve stojícím stavu, nikoli za jízdy se sběrači pod trolejovým vedením. Elektrobus má oproti bateriovému trolejbusu také výrazně delší dojezd na jedno plné nabití baterií.

autor: Ondřej Strachota | zdroj: ČTK
Spustit audio