V Brně opravují kotel legendární lokomotivy. Šlechtična se na trať vrátí nejspíš v září
Specialisté v Brně opravují kotel legendární parní lokomotivy řady 475, které se přezdívá Šlechtična. Stotunový stroj tahal rychlíky po československých tratích bezmála pětatřicet let. Technici nyní musí vyměnit stovky kovových tyčí, které vyztužují dvojité stěny topeniště. Zpátky na kolej by se lokomotiva mohla vrátit v září.
Sváření na parním kotli vyžaduje preciznost a je fyzicky extrémně náročné. Technici vleže mašiny zespodu svařují a vyměňují na kolech takzvané rozpěrky. Polovinu práce musí pan Chromec s kolegou zvládnout uvnitř parního kotle, nebo svářejí přímo nad sebou.
Mnohaměsíční práce bude už brzy u konce. Kotel je téměř připravený na tlakové zkoušky. Zpátky na koleje, do čela historických vlaků, by se lokomotiva s brněnským znakem mohla vrátit letos v září.
„Ten znak je tam proto, že je to mašinka, která jezdila pro Brno, pro brněnskou aglomeraci. Celou dobu je v Brně. Je tady provozovaná, udržovaná se vším všudy, proto taky ten znak,“ vysvětluje Alois Kotrba z depa kolejových vozidel.
Šlechtična je poslední lokomotivou, kterou dosud vlastní České dráhy. Celkem jich na konci 40. let minulého století vyrobili dělníci v plzeňské Škodovce 172 kusů.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ukrajinec se zbraní v Litvínově? ‚Vím to od člověka, jemuž to řekl kriminalista,‘ tvrdí autor dezinformace
-
Noční vlci v Brně položili věnce k památníku Rudé armády. Na místě se setkali i s protesty
-
Po smrti Navalného je zřejmé, čeho je ruský režim schopný, říká právník politického vězně
-
Analytička o Dukovanech: Korejci tvrdí, že staví efektivně. Francouzi nabízí evropskou technologii