Údržba kola je přímo závislá na technických schopnostech a znalostech cyklisty. Co zvládnete sami?

15. srpen 2023

Cyklistů přibývá a každé kolo, ať už klasické nebo elektrické vyžaduje čas od času údržbu. Ta se vyplatí, zejména když na kole podnikáte delší výlety. Na co se při údržbě zaměřit?

„Údržba kola je přímo závislá na technických schopnostech a znalostech cyklisty. Běžní uživatelé by si měli prohlédnout pláště, zda nejsou hodně ojeté. Ojeté nás mohou překvapit tím, že během cesty prasknou,“ říká známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Důležité je také kontrolovat tlak v pneumatikách, zda kolo běží mezi brzdovýma gumičkama, zda není potřeba vycentrovat nebo nemá prasklý drát.

Brzdy

U čelisťových brzd zkontrolujte, jestli gumičky nezasahují při brzdění do pláště. Může se stát, že kolo někde spadlo na zem, gumička se pohne, a pak si zbytečně probrzdíte plášť.

Kotoučové brzdy jsou jednodušší, ale také potřebují údržbu. Zvláště elektrokola, ta jsou těžší, jezdí se na nich rychleji a brzdy jsou více namáhané. Brzdové destičky se rychleji opotřebují a je třeba je včas měnit. Jinak je probrzdíte až na kotouč. Nejde jenom o škodu na brzdovém kotouči, při jízdě z kopce s nefunkčními brzdami dochází ke zbytečným nehodám.

Řetěz

Řetěz je velice důležitá věc. Po ujetí 1000–1500 km si ho nechte přeměřit. Jinak se může vytáhnout, vyjede si jiný rádius na zadním poháněcím kolečku, a pak je následná škoda velká.

Musí se koupit nejenom řetěz, ale i drahé kolečko. U běžných kol není taková zátěž na řetěz, jako u elektrokol. Elektrokolo nám pomáhá třeba s jízdou do kopce a tam ta zátěž na řetěz je opravdu velká.

Co vozit s sebou

Věci, které si s sebou povezete by měly pomoci odstranit malou závadu. Rezervní duše, pumpička a kvalitní neztvrdlé lepidlo jsou základ. Při defektu duši snadno vyměníte nebo zalepíte.

Od věci není ani klíč na vycentrování vašeho kola, a pokud nemáte rychlo upínáky, tak i klíč na případné povolení a vyjmutí kola.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio