Tatra T-101. Představíme vám kopii letadla, které před 80 lety překonalo světový rekord v dálkovém letu

6. září 2018

Víte, že ve Vagónce Studénka se nevyráběly jen železniční vagóny? Těsně před druhou světovou válkou v ní postavili několik letadel. A právě jedno z nich, stroj Tatra T-101, se zapsalo do letecké historie. Jeho věrnou kopii představili na mošnovském letišti bratři Sklenářové z Kunovic. Natáčeli jsme na přehlídce zvané Technické dědictví.

Takovým malým předkrmem na akci je možnost prohlédnout si a nechat se taky svézt historickými vozy, které byly vyrobené ve Vagónce Studénka. Teď tady napravo ode mě zastavuje takzvaný Žabotlam, elektrická jednotka EM 475. A nalevo vidím motorák zvaný Hurvínek.

Já ale teď mířím na letištní plochu. Zajímá mě totiž letadlo Tatra T-101 s označením OK-TAO, které před 80 lety vyrobila Vagónka ve Studénce.

Letadlo Tatra T-101.2 OK-TAO

Já jsem na chviličku utrhl od spousty návštěvníků Jiřího Sklenáře, jednoho ze stavitelů repliky letadla Tatra T-101. Proč vás napadlo, že zrovna tohle letadlo si postavíte?

„To letadlo je hezké, má svoji historii, má svoje takové jakoby aroma nebo jak to nazvat. Mělo ve své době 5 světových rekordů. Dlouhou dobu jsme si dokonce mysleli, že nikdy jeden z nich nikdy nebyl překonaný. To byl přelet z Prahy do Chartúmu. Mysleli jsme si, že to letadlo bude dobře létat. To se potvrdilo, je s ním velice příjemné létání a je to fajn přístroj na výlety a pro takové sportovní vyžití,“ říká stavitel letadla.

Jiří Sklenář právě otevřel kryt pilotní kabiny. Já se dívám, toho prostoru je tam dost málo. Kolik hodin tam vlastně trávili ti letci, kteří před 80 lety udělali rekord?

Ve Studénce se kdysi kromě vagónů vyráběla i letadla. Jedno si tehdy připsalo i světový rekord

Letadlo Tatra T-101 OK-TAO před hangárem ve Studénce

Elegantní stříbrný jednoplošník s označením OK-TAO a jeho dva piloti se před 80 lety zapsali do letecké historie. Stroj vyrobený ve Vagónce Studénka překonal světový rekord v dálkovém letu, když na jeden zátah doletěl až do afrického Súdánu. Oživit tento zapomenutý příběh se teď snaží ve Vagonářském muzeu ve Studénce.

„Ten let trval 27 hodin plus nějaká minuta. A je pravda, že ten pilotní prostor je stísněný. Já jsem v tom trávil nejdéle asi 3 nebo 3,5 hodiny. Vydržet se to dalo, ale představa těch 27 hodin, to musí být podstatně náročnější. A ve dvou lidech,“ dodává Sklenář.

Trasa vedla z Prahy do Chartúmu v Súdánu. „Bylo to bez přistání a ta trasa byla Praha - Bratislava - Balaton - soutok Drávy a Dunaje, potom Soluň, východní okraj Kréty, Káhira, Alexandrie a Chartúm,“ připomíná.

Jediný letecký motor Tatry na světě

Z původního letadla se nezachovalo vůbec nic, takže všechno museli vyrobit nové. „Zmizelo někdy v průběhu 2. světové války. Naštěstí se nám podařilo sehnat několik původních motorů z výroby z Kopřivnice z roku 1938. A z těch dvou nebo tří motorů jsme poskládali jeden původní motor. Podle bloku má výrobní číslo 6. Takže to je dnes jediný letecký motor Tatra na světě. Letos už má 80 let, stále létá a stále létá dobře, tak doufáme, že nám ještě vydrží. Takže máme jednu původní součást z toho roku 1938 a to je motor,“ říká Jiří Sklenář.

Letadlo Tatra T-101 OK-TAO před hangárem ve Studénce

Co bylo nejsložitější na té stavbě? „Nejsložitější byla asi výroba křídla, protože je dřevěné, průběžné, má vzepětí, je šípové, lichoběžníkové. Má velice komplexní tvary, není tam v podstatě jediný pravý úhel. A museli jsme vyzkoumat celou řadu technologií, které se v té době používaly a které už byly částečně zapomenuty. A museli jsme sehnat lidi, kteří to byli schopni udělat. Takže to bylo velice náročné vyrobit to křídlo,“ dodává spoluautor druhého vyrobeného kusu letadla OK-TAO neboli T-101 Jiří Sklenář.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka