Prodané vstupenky i další závazky. Brno a kraj řeší, kolik peněz dluží za pořádání Velké ceny

30. prosinec 2020

Že se Velká cena České republiky silničních motocyklů příští rok nepojede, je už nyní několik týdnů jasné. Stále ale není rozhodnuto o tom, kdy lidé dostanou zpět peníze za už prodané vstupenky. Těch mají fanoušci rychlých strojů nakoupených za 30 milionů korun. Pořadatelský spolek složený z Jihomoravského kraje a města Brna totiž v tuto chvíli řeší, co a komu všemu bude muset zaplatit.

Česká obchodní inspekce říká, že lidé mají na vrácení peněz právo. Je to stejné, jako kdyby se neuskutečnil například koncert nebo divadelní představení.

„Pokud se chce spotřebitel o svá práva domáhat, má možnost obrátit se na soud. Samozřejmě časové a finanční nároky tady budou. Nebo ještě využít mimosoudní řešení sporů při ČOI, ale nelze očekávat žádný zázračný a rychlý výsledek. Je to velmi těžká situace. Jak pro firmu, tak pro spotřebitele. Nicméně to zásadní je, že na ty peníze spotřebitel nárok má, ale firma asi ty peníze skutečně teď nemá k dispozici,“ vysvětluje možnosti řešení situace mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Čtěte také

Firmou je myšlený i právě Spolek pro GP. Podle vyjádření jeho zástupců budou držitelé vstupenek kontaktováni hned, jak bude možné peníze na vyplacení vyhradit. Prodej a případné vrácení vstupenek na Grand Prix řeší Turistické informační centrum města Brna. To ale v tuto chvíli čeká na rozhodnutí pořadatelů, tedy města a kraje.

„Stanovení způsobů a termínů vypořádání závazků ze zakoupené vstupenky je plně v kompetenci pořadatele brněnského závodu. Tedy Spolku pro GP. TIC Brno jako prodejce vstupenek musí vyčkat na pokyny ze strany Spolku. Ten nyní finalizuje jednání s hlavními partnery. S promotérskou společností Dorna Sports a s Automotodromem Brno. Až poté se administrativně dokončí proces zrušení nadcházejícího ročníku a my budeme mít přesnější informace pro držitele vstupenek,“ říká mluvčí TICu Adéla Nováková.

Jaké další závazky musí Spolek pro GP zaplatit?

V tuto chvíli Brno a Jihomoravský kraj vyjednává především s Automotodromem Brno. Ten pronajímá Masarykův okruh na závody a zároveň – zjednodušeně řečeno – poskytuje servis okolo závodů, jako jsou tribuny, příprava dráhy a podobně. Automotodrom na začátku prosince skrz své právníky vyzval Spolek, aby zaplatil 22 milionů za dílčí práce v minulých letech.

„My jsme už Automotodromu oznámili, že tyto náklady nepovažujeme za oprávněné a nebudeme je automaticky platit. Nikdy nebyly vzneseny v průběhu těch pěti let, až nyní,“ říká hejtman Jan Grolich z KDU-ČSL.

Čtěte také

Otázkou je, zda Automotodrom bude požadovat dalších několik milionů korun za pronájem dráhy pro ročník 2021, který se ale neuskuteční. Podle Petra Boháče, mluvčího Automotodromu, jsou jednání teprve na začátku. „Za Automotodrom Brno platí, že se řídíme aktuálně platnými uzavřenými slouvami a je naprosto logické, že budeme trvat na tom, aby byly tyto smlouvy vypořádány. Jak to konkrétně bude, to záleží na dalších jednáních.“ A ty se povedou zřejmě hned začátkem ledna.

Poplatek za letošní ročník

Otazník visel také nad tím, zda bude Spolek muset zaplatit licenci za neodjetý závod ve výši 160 milionů korun. Tuto částku nakonec promotérská společnost Dorna nebude požadovat. Vůči ní však ještě nejsou závazky uhrazené.

Zbývá totiž zaplatit zalistovací poplatek za ten letošní – už odjetý ročník bez diváků. Jeho splatnost je v březnu příštího roku a je snížený na částku jeden milion eur, tedy zhruba 26-27 milionů korun. I o této částce bude Spolek s Dornou jednat. Zastupitelé Brna a kraje si stanovili lhůtu do konce února, ve které by všechny tyto závazky měli sečíst a případně také uhradit. Otázkou také zůstává, zda spolek neskončí v insolvenci, o které se na začátku prosince mluvilo.

Z jakého důvodu se Grand Prix nepojede?

Dorna a Mezinárodní motocyklová federace požadovala pro další ročník opravu dráhy Masarykova okruhu. Podle nich byl v nevyhovujícím stavu. Náklady by dosáhly zhruba 100 milionů korun. Tyto peníze město ani kraj neměl. Stát na opravu také nepřispěl. Zároveň už v minulých letech vyvstávala otázka, jaké podmínky by měla mít další pětiletá smlouva na pořádání Grand Prix. Dorna už dříve uvedla, že bude navyšovat licenci ze zhruba 4,5 milionu eur na zhruba 9 milionů eur. To je v přepočtu asi 230 milionů za jeden ročník, tedy více než miliarda korun za to pětileté období. Bez větší pomoci státu by se Spolek v dalších letech o pořádání kvůli nedostatku financí vůbec nemohl ucházet. Jednotlivá zastupitelstva si tak v prosinci odsouhlasila konec mistrovství světa v České republice.

autor: Petr Tichý
Spustit audio

Související