Obce na trati jindřichohradecké úzkokolejky chtějí získat koleje, nádražní budovy i samotné vlaky

20. duben 2024 08:10

V polovině června se mají po více než roce a půl znovu rozjet vlaky na úzkokolejce na pomezí jižních Čech a Vysočiny. Oba kraje už vybraly stejného dopravce – brněnský Gepard Express. Zbývá ale ještě vyřešit obrovské pohledávky, které zůstaly za společností Jindřichohradecké místní dráhy. Obce ležící podél trati chtějí prostřednictvím soukromých investorů celou dráhu odkoupit.

„Domluvili jsme se minimálně na tom, že začneme finalizovat a ladit podobu stanov sdružení obcí, abychom věděli, jakým způsobem se rozdělí hlasovací práva, případně co všechno bude potřeba,“ řekl po jednání zástupců obcí starosta Jindřichova Hradce z hnutí ANO Michal Kozár.

Obce, které leží na trati úzkokolejky, chtějí založit svazek, který by následně převzal celou infrastrukturu, vozový park a nemovitosti zadlužené společnosti Jindřichohradecké místní dráhy. Všechno by zaplatili soukromí investoři, kterým by samosprávy vše následně splácely.

Dluh ve výši minimálně desítek milionů korun by obce měly splácet investorům z pachtovného, pronájmu nemovitostí nebo kolejí. Chtějí mít ale jistotu, že jim nakonec nezbyde jen prázdná trať a obrovské závazky.

Čtěte také

„Pro případ, že by nefungovaly pachtovní smlouvy, nájemní smlouvy, je potřeba, aby obce mohly majetek převést zpátky na subjekty, které do toho vstoupí z hlediska financování,“ dodal Michal Kozár.

Jak by to celé mělo fungovat, představil současný jednatel úzkokolejky Jan Kysela. „Přirovnal bych to jednoduše k hypotéce, to všichni znají. Koupím si dům na hypotéku a pokud bych se dostal do situace, kdy nejsem schopen dlouhodobě splácet, dům odevzdám bance,“ popsal.

Nabízí se tedy otázka, proč investoři nebudou dráhu provozovat sami, ale složitě ji předávat obcím. „Povětšinou jsou to subjekty, které mají svůj hlavní byznys někde jinde, ale jdou pomoci té věci. Nebudou pomáhat zadarmo, nebudou pomáhat se ztrátou. Všichni v tom společenství hledají nějaký ekonomicky udržitelný model, aby si to na sebe vydělalo,“ vysvětlil Jan Kysela.

Prodej kolejí, nádražních budov i samotných vlaků pomůže Jindřichohradeckým místním drahám umořit část dluhů. Ty dosahují zhruba 350 milionů korun.

autor: Milan Soldán
Spustit audio

Související