Na úzkokolejku na pomezí jižních Čech a Vysočiny se vrátí vlaky pro turisty. Nový dopravce je připravený vyjet
Do prázdnin se má vrátit provoz na úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Infrastrukturu po zadlužené společnosti Jindřichohradecké místní dráhy převezme právě vnikající svazek obcí, o údržbu dráhy má zájem společnost Swietelski Rail. Teď se podařilo najít i toho, kdo zaštítí dopravu samotnou. Kraje to bude do konce roku stát sumu v jednotkách milionů korun.
Naposled vlaky po úzkokolejce na pomezí jižních Čech a Vysočiny jezdily v roce 2022. Od té doby provoz stojí. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy je v insolvenci a prochází reorganizací.
Alespoň v turistickém módu se teď vláčky nejspíš na koleje vrátí. Jihočeští radní už vybrali nového dopravce. „Jihočeský kraj přijal dvě nabídky, z nichž společnost Gepard Express nabídla nižší cenu za kilometr a nižší celkovou kompenzaci pro rok 2024,“ uvádí mluvčí hejtmanství David Hocke. Jihočeský kraj bude spolufinancovat provoz turistických vlaků na trati Jindřichův Hradec – Nová Bystřice.
Na druhou stranu do Obrataně bude dopravu objednávat Kraj Vysočina. Také si vybral stejného dopravce a podle mluvčí Jitky Svatošové by první vlaky mohly vyrazit ve druhé polovině června. „V navrženém jízdním řádu se počítá s provozem od zahájení v červnu do konce října letošního roku s tím, že v následujících letech může být provoz obdobný,“ říká.
S Jihočeským krajem bude Gepard Express uzavírat smlouvu pouze na letošní sezonu, v případě Vysočiny se jedná o pětiletý kontrakt.
Majitel společnosti Albert Fikáček je prý připravený na to, aby mohl v polovině června vyjet. „Krajům jsme nabídli dopravu se stávajícími vozidly, která jsou ve vlastnictví úpadce, Jindřichohradeckých místních drah. Pět párů vlaků denně na Novou Bystřici z Jindřichova Hradce, čtyři páry na Kamenici nad Lipou a dva páry na Obrataň,“ upřesňuje.
Jindřichohradecké místní dráhy preferovaly spíš druhého dopravce, počítaly s ním i v plánu reorganizace. Jednatel zadlužené společnosti Jan Kysela nicméně říká, že nebude Gepard Expressu v provozování turistických vlaků nijak bránit. „Vybrali si partnera, jakého si vybrali, a budeme hledat cestu, aby se úzkokolejka rozjezdila, abychom našli dlouhodobý model spolupráce,“ dodává.
Obnovení provozu má uživit nejenom dopravce. Infrastrukturu včetně vozového parku si chce převzít svazek obcí, o údržbu tratí se má starat společnost Swietelski Rail. A pak jsou tu také věřitelé Jindřichohradeckých místních drah s pohledávkami za zhruba 350 milionů korun.
Související
-
Nevyužívaná trať začne chátrat během několika měsíců
Už sedm měsíců nejezdí vlaky na Jindřichohradecké úzkokolejce. Její oje v insolvenci a ukončil své fungování. Jak dlouho vydrží trať bez údržby?
-
Jindřichohradeckou úzkokolejku obce kupovat nechtějí, raději by přispívaly na prázdninový provoz
Provoz na jindřichohradeckou úzkokolejku mají pomoct vrátit i obce. Podle reorganizačního návrhu by měly koupit železniční dráhu. Radnice jsou zatím skeptické.
-
Jindřichohradeckou úzkokolejku udržují dobrovolnicí, o víkendu u trati sekali trávu a káceli stromy
Křovinořezy, pilami a dávkou nadšení se vyzbrojili dobrovolníci, kteří přijeli ze všech koutů republiky pracovat na údržbě chátrající jindřichohradecké úzkokolejky.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Predátorské časopisy jsou továrna na články a peníze. Tulejova publikace je nedbalost, hodnotí akademik
-
Radši bych zchudl, než abych tady měl africké a islámské migranty a bál se vyjít ven, říká Okamura
-
Nevhodné, nefér a nebezpečné, Petr Pavel odsoudil kampaň ANO i Spolu do Evropského parlamentu
-
Požár, který u Berouna hořel 50 hodin a způsobil škody za 1,8 miliardy, založil člověk, zjistili hasiči