Legendární kapelník Gustav Brom se narodil před sto lety, jeho orchestr sbíral úspěchy doma i v zahraničí

21. květen 2021

Naplnilo se století od narození Gustava Broma. Legendární kapelník po neuvěřitelně dlouhou dobu, téměř až do své smrti v roce 1995, vedl orchestr, v němž soustředil opravdovou muzikantskou elitu.

Zvednul vysoko laťku československého swingu, moderního a posluchačsky náročnějšího velkokapelového jazzu, ale uměl se také pohybovat v širokém řečišti populární hudby. Zároveň jako šéf orchestru uplatnil neobvyklé organizační a manažerské nadání.

Jeho jméno najdeme i v cizojazyčných jazzových publikacích a encyklopediích a to, co nám odkázal, v lecčems přesáhlo hranice někdejšího Československa.

Věhlasný kapelník přišel na svět jako Gustav Frkal 22. května 1921 ve slovenském městečku Velké Leváre. Jeho otec po krachu podnikání v dřevařství v tíživé finanční situaci zbaběle od rodiny i s rodinnými úsporami utekl do Jugoslávie a zakrátko zemřel. Rodinu a zejména Gustavovu maminku pak čekaly další svízele, než se usadila v Brně.

V době studia na reálném gymnáziu se Gustav naučil hrát na saxofon a klarinet. Kvůli distribuci protinacistických letáků měl problémy s gestapem a jen zázrakem unikl koncentráku. Už jako student měl svou kapelu R-Boys. Změnil si podle náhodně objeveného slovníkového hesla u chemického prvku „brom“ jméno.

A v roce 1940 byl orchestr Gustava Broma na světě. Zdárně přežil protektorátní časy, měl za sebou první nahrávky. Jeho hlavním brněnským stánkem byl hotel Passage, pak přejmenovaný na Slovan.

Bromův orchestr kompetentně přebíral zámořský swingový repertoár, ale postupem času v 50. letech nasával i jazzové stylové proměny, zejména west coast. S příchodem mladých výrazných muzikantských osobností, jakými byli třeba trumpetista Jaromír Hnilička, basista Luděk Hulan nebo bubeník Ivan Dominák, se stále obracel k pozoruhodné tvorbě vlastních členů a stával se velice důležitým domácím jazzovým bandem.

Čtěte také

Šedesátá léta a další dekáda, to je už velká éra orchestru Gustava Broma, spjatá  se jmény Zdeněk Novák, Oldřich a Josef Blahovi, Josef Audes nebo již zmíněný Jaromír Hnilička či Mojmír Bártek, tedy skvělí hudebníci, kteří vytvářeli i hodnotné zázemí autorské a aranžérské.

Orchestr Gustava Broma, to jsou samozřejmě zajímavé a dodnes cenné a inspirativní nahrávky na albech Supraphonu a pak Opusu. A úspěchy i v zahraničí a ocenění také v odborném tisku. A také spolupráce s velkými esy jako s klarinetistou Edmondem Hallem, trumpetistou Maynardem Fergusonem, bubeníkem Billem Moodym, trombonistou Albertem Mangelsdorffem, zpěvákem Markem Murphym, vokálním sborem Raye Conniffa a dalšími.

Jedním z Bromovců byl také houslista, autor a vynikající znalec jazzu, který už od konce šedesátých let přibližuje také rozhlasovým posluchačům, Jan Beránek, užívající v současnosti jméno Dalecký. A právě on přispěl do pořadu V náladě swingu, potažmo jazzu velmi zajímavými vzpomínkami na slavného kapelníka Gustava Broma.

Jeho orchestr existuje pod vedením Vlada Valoviče pod názvem Rozhlasový big band Gustava Broma až do současnosti.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.