Den temnoty, který ukrývá světlo
Na 3. srpna letos připadá podle židovského kalendáře 9. den měsíce av – v židovské tradici den smutku.
Devátý av je v židovských dějinách zapsán jako den, kdy byly zničeny oba jeruzalémské chrámy – první roku 586 před občanským letopočtem Babylóňany, druhý roku 70 Římany. Devátý av však připomíná i další pohromy toho dne: mimo jiné vyhnání Židů ze Španělska roku 1492, které znamenalo konec zdejší velké židovské kultury, anebo o 450 let později v roce 1942 začátek deportací z varšavského ghetta. Čtvrt milionu Židů pak zahynulo v plynových komorách vyhlazovacího tábora Treblinka.
Věřící Židé si 9. av připomínají celodenním půstem, při němž se zříkají nejen jídla, ale i vody, kajícnou bohoslužbu provází četba biblického Pláče Jeremiášova a smuteční elegie.
Devátý av však v židovské náboženské tradici nikdy nebyl jen dávnou minulostí, ale v diskusích rabínů a jejich komentářích odkazoval i k současnosti.
„V okamžiku, kdy byl zničen Chrám, se narodil Mesiáš,“ praví výkladový midraš k biblickému Pláči Jeremiášovu. Židovská mystická tradice kabala tento výrok objasňovala jako zrození skrytého světla stvoření pro spravedlivé, které nemohlo být zjeveno žádný jiný den. Proč ne? Protože o 9. avu bylo toto světlo „zakryto slzami.“ Jinými slovy: I ztráta a bolest mohou stát na počátku nové naděje.
Na jiném místě kabala na základě představy o Božích emanacích jako základu všeho jsoucího vyvozuje k 9. avu další vysvětlení hluboce lidské povahy. V tento tragický, Biblí popsaný den, nebyl ve světě přísný soud vyvážen milosrdenstvím – a i zde je poučení zřejmé: Nedostatek soucitu a pokory přivolává neštěstí.
V podobném etickém duchu lze nalézt výrok k smutečnímu 9. avu také v Talmudu. „Každá generace, která nevybudovala Chrám, je jako ta, která ho zničila,“ praví. V této podobě je někdejší zánik centra židovského kultu výzvou k odpovědnosti za vlastní činy tady a teď. Je to ostatně opět Talmud, který uvádí, že „druhý chrám byl zničen kvůli bezdůvodné nenávisti“ – a zde již židovská tradice nezakrytě kárá: Zbožnost bez mravnosti je nejen zdánlivá, ale v důsledku ničivá.
K 9. avu se samozřejmě nevracejí jen věřící Židé. S odkazem na něj se je možno setkat v poezii, hudbě i výtvarném umění. A jak jsme viděli, i od tradičního judaismu lze při zamyšlení nad tímto dnem dospět ke zcela obecným závěrům. Souhrnně se nabízejí tři:
Za prvé: pěstovat kulturu paměti. Za druhé: nezapomínat, že rozkol uvnitř společnosti ji může dovést k záhubě. A za třetí: I když se zdá vše ztraceno, neztrácet víru v lepší budoucnost.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Washington zveřejnil novou strategii. Z Evropy dělá nepřítele, hodnotí Pehe
-
Prahu a Středočeský kraj čekají změny v dopravě. Sjednotí se pásma, jízdenky zdraží a zvýší se pokuty
-
Čuju takovou kulišárnu. Vůbec bych se nedivil, kdyby Agrofert právně převedli na Kypr, říká ekonom
-
Rrahmani zachránil Spartu před další ztrátou. Pražané v Olomouci vyhráli gólem v samotném závěru