Zaostřeno na české železnice: Hlavně nesmíme rezignovat na to, že se vysokorychlostním vlakem někdy svezeme, říká ministr Kupka

27. březen 2024

Průměrný Čech urazí vlakem každý rok přes tisíc kilometrů při 18 jednotlivých cestách. Vypovídají o tom statistiky organizace Litra, která usiluje o podporu veřejné hromadné dopravy v Evropě. Češi jsou v tomhle ohledu na devátém místě žebříčku, ve kterém dlouhodobě vedou Švýcaři a uzavírají ho Řekové. Na jednu stranu jsou na tom české železnice nejlíp z bývalých komunistických zemí, na druhou stranu pořád zaostávají třeba za těmi v Německu, Rakousku nebo ve Francii.

Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS je potřeba hlavně nerezignovat na to, že se skutečně rychlým vlakem v Česku svezeme zatím jen naprosto výjimečně:

Čtěte také

„Když se bavíme třeba o vysokorychlostních tratích, je, myslím, důležité, abychom netrpěli komplexem čecháčkovství. V tom smyslu, že na nic nemáme, že jsme neúspěšný stát, že nás něco tak velkého v žádném případě nepotká, že nedokážeme vybudovat vysokorychlostní tratě, které jinde mají.“

Ale jestli se to má podařit, musí se také otevřeně a docela draze řešit problémy lokálních tratí, poznamenává Tomáš Michálek z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice:

„Přijeďte někam, kam jezdí jednou za dvě hodiny lokálka v podobě motoráku řady 810, a zkuste tam vyprávět lidem o tom, že máme moderní vozidla a moderní železnici. Nejspíš vám to nebudou věřit.“

Zaostřeno, které natočil Vít Pohanka, mapuje minulost, současnost i budoucnost železnice v Česku. Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu.

autor: Vít Pohanka
Spustit audio

Související