Použití a výhody digitálních tachografů

1. listopad 2005
Trendy

V zemích Evropské unie budou zřejmě už od začátku příštího roku povinné digitální tachografy v nákladních vozech. Zařízení by mělo zvýšit kvalitu dohledu nad dodržováním bezpečnostních pravidel v nákladní automobilové dopravě. Systém zavedlo už pět členských zemí. Česká republika je mezi nimi. Potvrdil nám to také ministr dopravy Milan Šimonovský.

Projekt je hodně důležitý, protože se kontrolní orgány opakovaně setkávají s tím, že řidiči nedodržují předepsané doby odpočinku, jezdí rychleji než je povoleno a skrývají vše i tím, že pozmění údaje z klasických analogových tachografů.

Digitální systém tuto možnost téměř vylučuje. Vysvětlil nám to Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu.

Novotný: Je tam čidlo, to si sbírá údaje od převodovky, tedy rychlost a ujetou vzdálenost a signál kóduje. Ten pak zkreslit nelze.

Systém digitálního tachografu pracuje se čtyřmi druhy karet. Kartou řidiče, podniku, dílny a kontrolní kartou. Tu bude mít policie a další kontrolní orgány.

Novotný: Firma si může údaje stahovat, má pak dokonalý přehled, nemusí kotoučky skladovat a také jim karta slouží k uzamčení dat. Kontrolní orgány mají přístup na kartu řidiče, tam jsou vidět záznamy za posledních 28 dní, ale také do paměti, kde jsou údaje za 365 dní. Přestupky se dají zjistit lehce, jedná se o překročení rychlosti, i délku překročení, špičku rychlosti a průměrnou rychlost. Vydá i prohřešky, tachograf se domluví 19 jazyky.

Bezpečnost systému je založena na šifrování a elektronickém podpisu. Digitálním tachografem budou muset být vybavena všechna nová nákladní vozidla s hmotností nad 3 a půl tuny a osobní vozy pro více než 8 přepravovaných osob. Nařízení mělo platit už od 5. srpna loňského roku, podle ministra dopravy Milana Šimonovského se ale ukázalo, že členské státy Evropské unie nejsou schopny v tomto termínu systém kontrolních čipových karet zavést.

Šimonovský: Proto Evropská rada přijala odložení na 12 měsíců pro zavedení celého systému. Česká republika ho 5.srpna 2005 zavedla.

Digitálním tachografem je u nás vybaveno nyní několik desítek vozidel. Do konce roku jich bude přibližně 700 a v příštím roce kolem 10 tisíc.

Šimonovský: Stát, který nebude mít kontrolní systém, tak se odsuzuje k tomu, že na jeho území nebudou uváděna do provozu nová vozidla. Pro naše dopravce by to znamenalo vážné ohrožení jejich schopnosti konkurence.

Spustit audio

Více z pořadu