Počítačové hry objevují nadané děti. Program Invenio pomáhá rodičům i učitelům přistupovat k dětem individuálně

22. červen 2023

Psychologové z Masarykovy univerzity už třetím rokem diagnostikují nadané děti. Vytvořili kvůli tomu systém s názvem Invenio. Tvoří ho série her, které v počítačových učebnách jihomoravských škol hrají celé třídy. Podle výzkumníků tímto téměř plošným testováním odhalí na prvním stupni o poznání více nadaných žáků než pedagogicko-psychologické poradny.

Do počítačové učebny brněnské základní školy Chalabalova právě přišlo sedmnáct třeťáků.„Budete tam mít svého psího průvodce, který vám poradí co a jak,“ navádí děti učitelka. „Rybky na obou stranách musí být stejně silné. Když vypadají úplně stejně, mají i stejnou sílu a o červíky se rozdělí,“ zní hlas z počítačové hry.

Děti začínají hrát hru, která má odhalit, jestli mezi nimi není někdo talentovaný.
Když se rybky liší tvarem nebo barvou, může být některá z nich silnější a tu slabší vyhnat. Vyrovnej sílu rybek na obou stranách,“ dostávají děti úkol.

Jak pracovat s nadanými dětmi

Podle psychologa Michala Jabůrka z Masarykovy univerzity tato hra prověřuje logické myšlení dětí. V téhle konkrétní úloze vidíme, že jedna růžová chobotnice je stejně silná jako dvě oranžové rybky. Pomocí inteligence a logického usuzování z toho odvodíme, že dvě růžové chobotnice musí být stejně silné jako čtyři oranžové rybky,“ popisuje psycholog.

Čtěte také

Diagnostický herní systém Invenio brněnští psychologové vyvinuli, protože český školní systém podle nich zdaleka nerozpozná všechny nadané děti  a tak s nimi ani nemůže správně pracovat.

Šest tisíc žáků

Podle zpráv České školní inspekce indentifikovaných dětí přes pedagogicko-psychologické poradny je velmi málo, zhruba tisícovka v celé České republice, což vůbec neodpovídá odhadům, kolik by těch dětí mělo v populaci být,“ vysvětluje vedoucí výzkumné skupiny Šárka Portešová.

Hry programu Invenio zkoumají logické myšlení i fluidní inteligenci dětí

Invenio vyhledává nadané děti v Jihomoravském kraji tři roky. Za tu dobu si jeho hry zahrálo okolo šesti tisíc žáků prvního stupně. Nadaných z nich je podle výzkumníků asi dvě stě. Výzkumníci zatím vyvinuli tři hry a další budou následovat. Netestují ale jen logické myšlení.

Máme test na fluidní inteligenci, na paměť, do budoucna možná budeme mít test na pozornost. Testujeme třeba i socioemoční dovednosti a když si každé dítě zahraje několik těch her, řekneme učiteli nebo rodiče, kde je silná stránka dítěte a kde má třeba nějaký problém. Škola může na unikátní profil schopnosti dítěte rychle zareagovat,“ popisuje Šárka Portešová.

Problémy nadaných

Problém je zde důležité slovo. I nadané děti totiž mají ve škole potíže, což dosvědčuje Jana, maminka chlapce, kterého Invenio označilo jako nadaného.

Čtěte také

„Náš nejmladší syn nesnáší hudebku a tělocvik, kde je na něj příliš hluku. A takový ten šum, který vydává větší množství lidí v jednom prostoru. Také má problém s rutinním učením, memorováním. K tomu ho vůbec nikdo nikdy nedonutí. Naučit se básničku je pro něj naprosté peklo,“ vysvětluje Jana.

Výzkumníci pro Janu a školu vypracovali zprávu včetně doporučení, jak s chlapcem nejlépe pracovat. Napsali třeba, že obvykle potřebuje mít dostatek příležitostí k tomu, aby ve škole řešil nové problémy, neopakovat už dávno pevně ukotvenou látku. ,V co nejvyšší míře umožněte dítěti učit se v logických souvislostech, nikoli na základě memorování‘...,“čte z výsledků maminka nadaného chlapce.

Diagnostika dětí systémem Invenio byla poslední tři roky zdarma díky financování Jihomoravským krajem. Tato podpora ale v srpnu skončí a psychologové z Masarykovy univerzity zatím neví, jak budou pokračovat. Nové hry ale stále vyvíjejí.

autoři: Michal Šafařík , agf
Spustit audio

Související