Obchodní inspekce prošetřuje další případ „energošmejdů“. Jak se podle ČOI nejlépe bránit?

V Libereckém a Ústeckém kraji řeší Česká obchodní inspekce podezření na případ takzvaných „energošmejdů“. Společnost se údajně dopouštěla nekalých a agresivních obchodních praktik při nabízení dodávek plynu a elektřiny.

Čtěte také

Česká obchodní inspekce zahájila správní řízení se společností, která nabízela dodávky plynu a elektřiny v Libereckém a Ústeckém kraji. Podle inspekce se při tom dopustila nejméně v osmi případech agresivních a nekalých praktik. Klientům slibovala zařazení do aukce o nejvýhodnější nabídku plynu a elektřiny. Ve skutečnosti je ale přiměla podepsat smlouvu na odběr energií na dobu neurčitou. A to bez toho, že by mohli posoudit, jestli je smlouva pro ně výhodná, nebo ne.

Česká obchodní inspekce nechce uveřejnit jméno společnosti, dokud neuzavře řízení, které s ní vede. Podle inspekce pracovníci firmy nejdřív spotřebitele, většinou seniory, kontaktovali telefonicky. A už v této fázi prý docházelo k nátlakům.

Volající si nejdřív získali důvěru zájemce, pak kritizovali jeho stávajícího dodavatele energií a slibovali zařazení do aukce o nejvýhodnější nabídku plynu a elektřiny. Zároveň tvrdili, že uhradí případné sankce u jejich stávajících dodavatelů. Za těmi, kdo souhlasili se vstupem do aukce, pak přijel rovnou kurýr.

„Přijel za spotřebiteli kurýr. Přivezl přihlášku a žádal o podpis. To, co kurýr přivezl, však nebyla slíbená přihláška do aukce, ale už smlouva k odběru energií od jiného dodavatele. Podpisem se tím (spotřebitelé) zavázali k odebírání plynu a elektřiny na dobu neurčitou, a to pod hrozbou sankce za nedodržení,“ popsala praktiky společnosti ředitelka ústecké pobočky České obchodní inspekce Renata Linhartová.

Firma podle inspekce spotřebitele neinformovala, že mají právo do 14 dnů od takto podepsané smlouvy odstoupit. Pokud by to chtěli udělat později, museli by zaplatit smluvní pokutu 4 tisíce korun.

Podpis pod falešnou smlouvou pro spotřebitele znamenal velké potíže. Zákazník totiž v okamžiku podpisu nevěděl, že podepsal smlouvu na odběr energie od jiného dodavatele, neznal ani konečnou cenu za službu a neměl možnost porovnat si výhodnost nabídky. Navíc ho společnost neinformovala o tom, že zaplatí smluvní pokutu svému původnímu dodavateli, když od něj odejde.

Jak se zdánlivě výhodným nabídkám bránit

Podle České obchodní inspekce je nutné dodržovat několik zásad:

  • Po telefonu se s nikým o žádných smlouvách nebavit.
  • Nic nepodepisovat bez kompletního prostudování dokumentů předložených k podpisu.
  • Pokud nerozumíme tomu, co se v nich píše, obrátit se na někoho, kdo nám poradí.
  • Zpozornět v případě, kdy se podpis požaduje hned při předání smlouvy.
Spustit audio

Související