Nahradí umělá inteligence učitele? Pokud je extrémně špatný, tak určitě, připouští pedagog. Děti ale potřebují sociální kontakt

5. listopad 2023

Asistent založený na umělé inteligenci (AI), který bude pomáhat s učením takovým tempem, jakým to žák potřebuje. I tak by mohlo v budoucnu vypadat personalizované vzdělání, kde moderní technologie doplní běžnou výuku. Budou ale děti v budoucnu vůbec ještě chodit do školy? „Potřebujeme mít sociální kontakt, abychom zdravě vyrůstali. Umělá inteligence nás nepohladí,“ vysvětluje Kamil Kopecký z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Nástroje, díky kterým se děti mohou učit z domova, nejsou nic nového: webové stránky, e-learningové systémy, online či videokurzy. „Už v minulosti jich vzniklo obrovské množství a vždycky padla otázka, jestli nedojde k nahrazení učitele ve škole,“ poznamenává Kopecký.

Čtěte také

Možné to ale podle něj je. „Pokud je učitel extrémně špatný, učí děti tak, že se stejně musí naučit většinu informací samy doma nebo s rodiči, tak ho dokáže nahradit i umělá inteligence,“ připouští.

V případě, že jsou ale učitelé dobří a kvalitní, tak dětem nezprostředkovávají jenom znalosti, ale i sociální kontakt. „Komunikují s ním, chválí ho, dokážou ho pohladit, povzbudit. Když má nějaký problém, tak se s ním sejdou a proberou to.“

Důležitým aspektem je také přítomnost bezpečné komunity, ve které se dítě socializuje. „Potřebujeme mít sociální kontakt, abychom vyrůstali zdravě. I když bude AI ‚superchytrá‘ a bude vypadat jako člověk, tak nás nepohladí,“ doplňuje pedagog.

Robot hodnotitel

Umělá inteligence by ale mohla usnadnit učitelům práci například se známkováním. „Tam, kde jde o objektivní informace a jasný výsledek nebo řešení, tak ji samozřejmě nasadit můžeme a budeme mít test rychle vyhodnocený,“ popisuje pedagog.

Čtěte také

„Jsou ale určité situace a momenty, kdy má známka i demotivační funkci. Děje se to hlavně na prvním stupni základních škol. Tam může být umělá inteligence třeba na druháka nebo třeťáka velmi tvrdá,“ upozorňuje Kopecký a pokračuje:

„Může mu dát na základě objektivních informací z diktátu čtyřku, ale učitel ví, že pokud ji žák dostane a nebude mít jenom nějakou ikonku smutného smajlíka, tak ho to zlomí a žák třeba začne jazyk nenávidět, nedochází potom k růstu a nebude motivovaný k tomu mít školu rád,“ doplňuje.

Oponovat AI

Existuje ale i mnoho kreativních způsobů, jak umělou inteligenci do výuky zapojit. „Nemá smysl zadávat žákům takové úkoly, které si mohou vygenerovat pomocí AI,“ domnívá se pedagog.

Čtěte také

Navrhuje proto, že když mají studenti vypracovat seminární práci, esej nebo referát, tak by mohli část vygenerovat a pak s textem pracovat dál.

Zadání by mohlo být: „Vygenerovaný text si přečti a udělej protiargumentaci nebo najdi slabá místa. Souhlasíš s tím? Napiš, proč s tím textem souhlasíš, nebo nesouhlasíš,“ navrhuje Kopecký.

„Velmi důležité je ale dětem vysvětlit, že v reálném životě mohou nastat situace, kdy umělou inteligenci k dispozici mít nebudou, kdy budou muset mít znalosti a dovednosti sami od sebe bez mobilního telefonu, bez internetu,“ uzavírá pedagog.

Poslechněte si celé Leonardo Plus v audiozáznamu. Moderuje David Slížek.

autoři: David Slížek , fos
Spustit audio

Související