Hasiči našli pod troskami mostu ve Vilémově posledního mrtvého dělníka

5. září 2014
Zprávy

Čtyři dělníci zemřeli při pádu mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Další dva jsou zraněni, z toho jeden těžce. Zásah trval až do půl čtvrté ráno. Na místě bylo 70 záchranářů. Místo prohledali také kynologové se psy. Práce na místě nadále pokračují.

Nález posledního ze čtyř zavalených dělníků ohlásil šéf hasičů Kraje Vysočina Petr Beneš.

„Byla vyproštěna poslední pohřešovaná osoba. V této chvíli se další nepohřešuje. Nepředpokládáme, že by tam ještě nějaká osoba byla,“ uvedl.

Po nálezu poslední oběti zřícení mostu po třetí hodině ranní hasiči ještě místo z bezpečnostních důvodů prohledali a pátrací akce se do rána zastavila.

Dopoledne probíhají likvidační práce. „Zbytek suti dáme stranou, místo si policisté a vyšetřovatelé zadokumentují a předá se stavební firmě,“ popisuje ředitel územního odboru hasičů v Havlíčkově Brodě Luboš Vacek.

Kriminalisté ohledají místo události zejména poté, co hasiči odstraní zbylé sutiny z koryta řeky. „Je potřeba zejména ohledat mostní pilíře, to kriminalisté nemohli udělat v průběhu noci, protože se ze sutin vyprošťovali oběti,“ říká policejní mluvčí Dana Čírtková.

Policejní vyšetřování by se mělo také opírat o znalecké posudky, statické analýzy a další dokumenty, které vznikly během nočního zásahu.

Hasiči napřed trosky odklízeli jen lopatami a krumpáči, protože půda byla podmáčená. V noci už ale vodu z potoka odsávali a na odklízení sutě nasadili i těžkou techniku.

„Komplikují to velké rozměry kamenů, protože most byl opravdu poctivě stavěn z obrovských kvádrů, proto tam je těžká technika – bagr, pneumatická kladiva, zpočátku jsme používali i rozstřelování kamenů,“ vysvětloval Beneš.

Vilémov - na pomoc při hledání zavalených po pádu mostu přijel speciální bagr z Hlučína

Zatím není jasné, proč opravovaný most spadl. Na silnici druhé třídy pracovalo konsorcium firem M-Silnice a Strabag.

Jejich subdodavatelem je v tomto případě společnost Bögl a Krýsl. Podle Tomáše Rottera z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí ČVUT ale za případné chyby může vždy hlavní dodavatel stavby.

„Za případné chyby podzhotovitele vždycky zodpovídá zhotovitel. Čili ten zhotovitel včetně podzhotovitelů musí pracovat podle schválené realizační dokumentace. Tam jsou pracovní postupy, nasazení mechanizace, koordinace činností mezi všemi zúčastněnými a pochopitelně běžná pravidla bezpečnosti práce,“ říká Tomáš Rotter.


Policie se o spadlém mostu dozvěděla před čtvrteční 15. hodinou. Celkem zřícený most zavalil šest dělníků, tři by měli být Češi a tři Slováci. Jednoho zraněného vyprostili hasiči ještě odpoledne a předali ho lékařům. Po sedmé večerní se podařilo vyprostit dalšího zavaleného. Těla dělníků, kteří při pádu mostu zemřeli, vyprošťovali hasiči celou noc.

Oprava mostu ve Vilémově je součástí rekonstrukce silnice druhé třídy z Golčova Jeníkova do Chotěboře. Kamenný most postavili v roce 1926. Při poslední kontrole loni v listopadu ho odborníci ohodnotili stupněm čtyři až pět na sedmibodové škále, kde sedmička znamená nejhorší stav.

V Česku to není první případ zřícení mostu při rekonstrukci. V srpnu 2008 se zřítil most ve Studénce na Ostravsku. Spadl přímo před jedoucí rychlík. I tam se na rekonstrukci podílela firma Bögl a Krýsl. Ta pracovala i na stavbě mostu u slovenských Kuriman, který se zřítil v roce 2012.

Ze sutin mostu ve Vilémově byli vyproštěni čtyři mrtví dělníci
Zřícený most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku
autoři: mkk , Petra Hosenseidlová , mad , wol , daz
Spustit audio