Základní škola Integra a zapojování hendikepovaných do společnosti

31. prosinec 2004
Trendy

Zapojit zdravotně postižené děti do běžné školní výuky se už dvanáct let snaží pracovníci Základní školy Integra ve Vsetíně. Cílem tohoto nestátního zařízení je omezit uzavírání hendikepovaných do internátů a speciálních škol. O tom jak se jim to daří jsme si povídali s ředitelem Integry Liborem Podešvou.

Podešva: Za 12 let existence můžeme říci, že se nám tuto problematiku daří řešit, máme 9 vozíčkářů, děti s pohybovým hendikepem, ze smyslových poruch jsme zaměřeni na ty lehčí.

Kolik dětí celkem navštěvuje vaši školu a kdo vás zřizuje?

Podešva: Máme 150 dětí, jsme sdružení právnických osob, tři zřizovatelé. Je to Univerzita Palackého v Olomouci, město Vsetín a občanské sdružení.

Nedávno jste pořádali Den bariér v nás a kolem nás, byl to 3. ročník, co vás k těmto akcím vedlo?

Podešva: Nepatřili jsme do současného systému školství rozděleného pouze na normální a speciální školy a chtěli přijít na veřejnost s akcemi, které by ukazovaly naši problematiku a vytvářely o ní povědomí. Vycházeli jsme ze snahy vést kampaň na změnu povědomí veřejnosti, co to jsou důsledky postižení tělesného, zrakového a sluchového. Každý z účastníků si může zkusit na svou kůži, jaké to je.

Ředitel Libor Podešva plánuje ještě další projekty.

Podešva: Chtěli bychom posunout naší aktivitu do širšího záběru a zrealizovat vzdělávací a komunitní centrum integrací. Jednalo by se o sdružování potřebných služeb pro řešení problémů zdravotně postižených skupin i jejich rodin. Centrum by zahrnovalo školu, sociální služby, dům duševního zdraví, středisko volného času, rehabilitaci, chráněné dílny. Jde nám o spolupráci s psychiatry, psychology a ergoterapeuty.

A co vaše spolupráce s fotografem Jindřichem Štreitem?

Podešva: Domluvili jsme se na společném projektu, chtěli bychom se dát cestou výstav, patřičných publikací a katalogů pro prezentaci naší práce.

autor: rv
Spustit audio

Více z pořadu