Vlakem až dvoustovkou. Na železnici řeší možnosti zvýšení rychlosti

18. říjen 2018 09:23

Správa železnic uvažuje, že by na částech některých tratí zvýšila nejvyšší povolenou rychlost ze 160 na 200 kilometrů za hodinu. Týká se to i části koridoru v Pardubickém kraji.

Správa železniční dopravní cesty zvažuje možnost zvýšit na vybraných úsecích tratí zvýšit maximální povolenou rychlost na 200 kilometrů za hodinu. V současné době je na české železnici od 90. let povolená maximálně stošedesátka. Jeden z těch rychlých úseků by měl být i v Pardubickém kraji.

Konkrétně by se to mělo týkat úseku Uhersko - Choceň. Kdybychom to brali striktně od stanice ke stanici, tak je to zhruba patnáct a čtvrt kilometrů dlouhá trasa, která je rovná a jsou na ní dvě zatáčky.

Další úseky, kde by se dvoustovkou mohlo jezdit, jsou ještě například u Břeclavi, Olomouce nebo třeba u jihočeských Sudoměřic a Soběslavi. Nicméně je to zatím pouze vize, kterou Správa železniční dopravní cesty má a prověřuje, jestli by to bylo vůbec možné.

Bude zapotřebí upravit samotnou trať i řadu dalších věcí.  Ne snad ani tak samotné kolejnice, ale to, co je okolo. Víc dodává mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

„Jedná se zejména o odstranění všech úrovňových křížení s pozemními komunikacemi, dále pak úpravu nástupišť, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Rovněž budou muset být prověřeny všechny mosty a železniční tělesa.

Dopravci jsou připraveni

Úrovňové přejezdy jsou podle map v úseku Uhersko - Choceň čtyři. Ty všechny budou muset zmizet a být nahrazené buď nadjezdy, nebo podjezdy.

Dopravci mají na vyšší rychlost připraveny vagóny i lokomotivy, například České dráhy provozují moderní rakouské soupravy RailJet, Pendolina, ale mají i lokomotivy a vagóny, které jsou pro rychlost 200 km/h konstruované.

Pardubický kraj shání další dopravce pro regionální tratě

Vlak společnosti Leo Express

Na regionálních tratích Pardubického kraje mohly jezdit vlaky i jiných dopravců, než jsou České dráhy. Hejtmanství je nejdál v jednání se společností Leo Express, ta nabízí obsluhu dvou tratí na Orlickoústecku.  Původně měl regionální obslužnost zajišťovat jediný dopravce, teď už je skoro jisté, že budou minimálně dva.

A ani soukromí dopravci by s tím neměli mít problém. Například žluté vlaky RegioJetu by měly být schopné vyšší rychlost využít, říká mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Určitě jakékoliv zvyšování traťové rychlosti na české železnici vnímáme pozitivně, RegioJet má v tuto chvíli de facto absolutní většinu vozidel, která jsou schválena pro rychlost 200 km/h a to jak na území České republiky, tak v zahraničí. Takže my bychom byli připraveni.“

Podle Správy železniční dopravní cesty by se cestující vyšších rychlostí mohli dočkat přibližně za pět let, tedy v roce 2023.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související