Ve Starém Městě na Uherskohradišťsku dnes odemkli Baťův kanál pro novou sezónu
Baťův kanál je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1934–1938 v délce 52 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Od neděle zahájila novou plavební sezónu,
Sezóna na Baťově kanále začala. Slavnostní odemykání vodní cesty připravili na dnešek ve Starém Městě na Uherskohradišťsku. Kanál se třinácti plavebními komorami měří asi tři a padesát kilometrů.
„Říkali mi, že mám točit doleva, ne doprava. To se zamyká, ale mám točit doleva,“ vysvětloval těsně před otočením metrovým klíčem starosta Starého Mešta u Uherského Hradiště Josef Bazala z KDU-ČSL. Město letos dalo do zvelebení přístaviště půl milionu korun. „Zafinancovalo připojení lodí na elektřinu, to znamená, že jsou zde přípojky,“ dodal.
Ve staroměstském přístavišti je pro turisty nachystáno dvanáct lodí, za několik týdnů spustí na vodu další, úplně novou. „Bude stejná jako tady ty dvě, které budou vozit lidi na vyhlídkové plavby. Ty si lidi půjčují, když mají nějaké oslavy a tak,“ popisuje Petr Ondrušek, správce lodí ve staroměstském přístavišti. Nová loď se bude jmenovat Panonia III.
Další přístavy a přístaviště na Baťově kanále chystají odemykání plavební sezony až 1. května. Hlavní z nich se letos uskuteční v Petrově na Hodonínsku. V loňské sezoně proplul podle údajů Povodí Moravy plavebními komorami Baťova kanálu rekordní počet lodí. V průměru se každou plavební komorou s obsluhou proplavilo 3526 lodí, což je o 416 více než v roce 2017.
Podle ředitele obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěcha Bártka je návštěvnost vodní cesty v poslední době konstantní. V letech 2018 i 2017 se na palubě některé z lodí brázdících Baťův kanál svezlo zhruba 90.000 lidí, přičemž asi 5000 z nich strávilo na obytných plavidlech vícedenní pobyty. "V půjčovnách na Baťově kanále je nyní k dispozici zhruba 150 lodí," řekl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Povodí Moravy před sezonou zrekonstruovalo další část Baťova kanálu mezi Huštěnovicemi a Babicemi na Uherskohradišťsku. Zpevnění břehů tam vyšlo na více než 13 milionů korun. Opravy břehového opevnění za 75 milionů korun nyní připravuje mezi Veselím nad Moravou a obcí Vnorovy na Hodonínsku. Ředitelství vodních cest České republiky letos chce zahájit modernizaci přístavu ve Veselí nad Moravou za téměř 51 milionů korun. Současná kapacita stání pro lodě se díky tomu z 11 míst rozšíří na 35.
Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí. Částečně vede korytem Moravy a od Otrokovic na Zlínsku do slovenské Skalice je dlouhý 53,8 kilometru. V budoucnu je v plánu trasu prodloužit až do Kroměříže na jedné straně a na druhé až do Hodonína, čímž by délka kanálu přesáhla 75 kilometrů.
Související
-
Místo uhlí se po vodní cestě vozí tisíce lidí. Je to 80 let, co na Baťův kanál vyjela první loď
Plavebními komorami letos proplulo přes tři a půl tisíc lodí.
-
Baťův kanál dostihlo sucho. Má nejméně vody v historii, je tu zákaz plavby větších lodí
Státní plavební správa omezila ode dneška plavbu na Baťově kanále.
-
Na lodi po Baťově kanále? Můžete vyjet za deset minut, komor se bát nemusíte
Vyjížďky loděmi po Baťově kanále nebo řece Moravě jsou stále populárnější. Půjčit si menší plavidla do dvanácti osob si může prakticky kdokoliv.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Škody budou v řádech stovek milionů. Čekáme, jak dopadne poslední mrazivá noc, říká prezident vinařů
-
Inspekce obvinila opilého policistu a jeho partnerku po incidentu v baru, kde napadli několik dívek
-
Ministryně pro vědu a výzkum Langšádlová končí. Rozhodla se podat demisi
-
Dluh narůstá, ale společnost nemá žádné příjmy. Likvidátor firmy Salia Group navrhuje její konkurz