Světlá budoucnost řemesel? Míst v učňovských oborech je dost

14. listopad 2021

V seriálu týdne zavítala jeho autorka Ivana Bernáthová na Střední školu v Semilech, aby zjistila, jak je to s budoucností řemesel u nás. S tím, jak se připravují budoucí tesaři, truhláři, elektrikáři, instalatéři i obráběči kovů, vás seznámí zástupce ředitele pro praxi Vít Rutkovský a ředitel školy Petr Holubička.

Asi málokdo z nás nepotřeboval v životě tesaře. Dělají střechy i podlahy, staví přístřešky nebo zahradní domky. V Semilech se připravují budoucí tesaři. Učí se hoblovat, řezat pilou, brousit dřevo, dělat palubky nebo opracovávat trámy. To je jen malý výčet toho, co musí umět. A o obor tesař je v učilišti zájem.

Redaktorka Ivana Bernáthová je zastihla ve chvíli, kdy se zrovna pustili pod dohledem mistra do stavby včelína, a mluvila s mistrem tesařem Tomášem Janatou a jeho učni. A dozvěděli jsme se, že kromě včelína se učni učí stavět i pergolu nebo zahradní přístřešek.

V semilské střední škole se na svou budoucí profesi připravují také truhláři. Kdo do svého domu nebo bytu potřebuje například nábytek na míru, tak ví, že najít šikovného a spolehlivého truhláře je doslova kumšt. Jak je to s těmi budoucími, prozradil mistr odborného výcviku v oboru truhlář Stanislav Knížek.

Ivana Bernáthová se byla podívat i za elektrikáři. Firmy o ně hodně stojí, protože sehnat elektrikáře je skoro zázrak. Sama škola tento obor hodně propaguje. Zájemce hledá v rámci pořádaných projektových dní mezi žáky 9. tříd. Školáci si na nich mohou vyzkoušet, jestli by je práce elektrikáře bavila. Prozradíme také, co plánuje učeň a budoucí elektrikář David Dolanský.

Že, instalatéři a topenáři jsou nepostradatelní, když potřebujeme opravit rozvody vody, instalovat topení, nebo zapojit pračku, asi nemusíme zdůrazňovat. A někdy dá velkou práci tyto profese sehnat. Zajímalo nás tedy, jak se připravují na instalatérské a topenářské řemeslo učni ze semilské střední školy a zda jich je dost. A mluvili jsme i s jedním z učňů, Martinem Langrem.

Jeden z dílů seriálu jsme věnovali obráběčům kovů. Jsou nepostradatelní pro výrobu kovových součástek například v automobilovém nebo leteckém průmyslu a uplatní se i jako zámečníci. Pracují na obráběcích strojích, frézách a soustruzích, umí svářet a zvládají i práce v robotických centrech. Šikovní obráběči kovů musí být přesní, soustředění a mít technické myšlení. Všemu, co potřebují k své profesi, se učí i ve Střední škole v Semilech.

Studenti třetího ročníku pak absolvují praktickou výuku v podniku Charvát AXL, kde se vyrábějí hydraulické válce a letecké podvozky. Dohlíží na něj mistr Milan Bělka.

Redaktorka Ivana Bernáthová, která seriál o učňovských oborech připravila, ještě zjistila, že Střední školu v Semilech, která nabízí i maturitní obory, čeká brzy velká modernizace. Liberecký kraj ji totiž zařadil mezi nově vzniklá centra odborného vzdělávání. V areálu současného domova mládeže budou nové učebny a dílny vybavené nejmodernějšími technologiemi. Tím by se mohly stát učební obory, jako elektrikář, instalatér, tesař, truhlář nebo obráběč kovů, o kterých jsme v seriálu mluvili, pro chlapce i dívky mnohem atraktivnější.

Spustit audio

Související

Nejnovější zprávy

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová