Šťastné rozhodnutí, které Zlínu i Otrokovicím pomohlo. Trolejbusy jezdí po ulicích už 75 let
Obyvatelé města i jeho návštěvníci si mohli jízdu poprvé vyzkoušet 27. ledna 1944.
Z desítky let starého rozhodnutí radních postavit městskou hromadnou dopravu ve Zlíně na trolejbusech těží město dodnes.
Podle ředitele Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) Josefa Kocháně šlo o rozhodnutí šťastné. "Ukazuje na velkou předvídavost zakladatelů trolejbusové dopravy už v dobách, kdy se péči o životní prostředí nevěnovala taková pozornost jako nyní," uvedl v tiskové zprávě Kocháň u příležitosti nadcházejícího 75. výročí od slavnostního zahájení trolejbusové dopravy ve městě.
Zlín má trolejbus, který jezdí na baterii a má čtyři dveře. Bude vozit lidi do zoologické zahrady

Poprvé v historii budou ve městě jezdit čtyřdveřové trolejbusy.
Výhody tichého dopravního prostředku, který v místě svého provozu neprodukuje žádné emise, podle něj lidé plně oceňují zejména v posledních desetiletích.
Zřejmě prvním podnětem pro zavedení trolejbusové dopravy ve Zlíně byl podle něj pro místní radní článek, který vyšel v září 1934 v tehdejších Lidových novinách. "Informoval veřejnost o rozhodnutí Správní rady brněnských pouličních drah zavést trolejbus v moravské metropoli. Už o dva dny později odchází ze Zlína dopis do Brna s dotazem na podrobnosti. Představitelé Zlína chtěli znát cenu trolejbusu, náklady na vybudování jednoho kilometru trolejbusové trati a další provozní náklady," uvedl mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.
Zlíňané se dále zajímali o technický popis vozidla, prosili brněnské kolegy o prospekt, chtěli získat i jejich pozdější zkušenosti. Dopis tehdy podepsal první náměstek starosty Zlína Josef Zavrtálek. "Trvalo to ještě téměř deset let, než první tři trolejbusy vyjely s cestujícími do ulic Zlína. Vznikla firma Zlínská dopravní, a. s., jejímž největším akcionářem byla, jak jinak, firma Baťa," uvedl mluvčí.
Osobností, která se nejvíce zasloužila o spuštění trolejbusové dopravy a počátky běžného provozu, byl první ředitel podniku Vilém Pecina. Začínalo se s linkami A, B a C. Od té doby zůstaly trolejbusy hlavním dopravním prostředkem městské hromadné dopravy (MHD) ve Zlíně a později i v Otrokovicích.
Související
-
Klimatizaci má v kraji stále víc autobusů a trolejbusů. V počtu vede Uherskohradištsko
Dopravci stále více nabízejí klimatizované autobusy. Do roku 2020 by mohly mít chlazení všechny vozy.
-
Ve Zlíně a Otrokovicích bude jezdit trolejbusová novinka. Vydrží v provozu bez připojení k trolejím
Zlín objednal od plzeňské Škody Electric trolejbusovou novinku, velkokapacitní vůz Škoda 35 Tr.
-
Podívejte se. Ve Zlíně vyjely historické trolejbusy a autobusy
Historické trolejbusy a autobusy vyjely na mimořádné linky do ulic Zlína.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Ze světa lesních samot
Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.