Senioři jezdí v Pardubicích zdarma. Město za ně dluží dopravnímu podniku tři miliony

Z autobusového nádraží odjíždí regionální spoje
Z autobusového nádraží odjíždí regionální spoje

Rada města Pardubic krátce před podzimními volbami schválila, že lidé starší 70 let budou jezdit v MHD prakticky zadarmo. Jenže uvolnění peněz neodsouhlasili zastupitelé a město tak aktuálně dluží dopravnímu podniku tři miliony korun.

Zastupitelé na svém posledním letošním zasedání budou dnes od 15 hodin kromě rozpočtu na příští rok řešit právě problematiku seniorpasů.

Senioři jezdí od září zdarma, zaplatili jen 30 korun za pardubickou kartu. Radní totiž v červenci zavedení seniorpasů schválili s tím, že dopravní podnik dostane z rozpočtu města dotaci ve výši devět milionů korun, a hned v září (20 dní před jednáním zastupitelstva) začal dopravní podnik toto zlevněné jízdné prodávat.

Pardubičtí senioři můžou od dneška žádat o průkaz na senior taxi

Auto nízkonákladové taxislužby v Pardubicích

Úředníci pardubické radnice už dnes začínají vydávat speciální průkazy na senior taxi. To začne po městě jezdit v červnu a bude sloužit lidem nad 70 let a handicapovaným. Radnice už vybrala společnost, která bude službu zajišťovat dvěma označenými auty, a to od šesti ráno do půlnoci.

Jenže zastupitelé pro uvolnění potřebné částky nakonec ruku nezvedli, takže dopravní podnik vozí tyto lidi doslova zadarmo a aktuálně má u města pohledávku tři miliony korun.

Kdo je za dluh odpovědný?

Jak je možné, že radní rozhodli o něčem, aniž by počkali, jak se k tomu postaví zastupitelé? Podle náměstka primátora Petra Kvaše (ODS) radní mají pravomoc takto rozhodnout, ale je otázka, proč to dělali bez toho, že by zastupitelé částku uvolnili: „Zastupitelstvo se rozhodlo jinak a teď je to takový zajímavý ping pong, kdo je viníkem, jestli to byla rada v pozici cenotvorce, rada z pozice samosprávy nebo dokonce jestli to zavinil dopravní podnik, nebo jestli za to může zastupitelstvo.“

ODS, která byla v minulém volebním období v opozici, je teď v radniční koalici, přesto se hlavně s hnutím ANO, které je v čele radnice, v otázce seniorpasů neshoduje.

Třeba primátor Martin Charvát (ANO) to vidí jinak a vysvětluje, že radní měli v létě v ruce rozhodnutí z ledna, kdy zastupitelé záměr seniorpasů schválili: „Byl to materiál, který jsme si nechali na základě usnesení zastupitelstva z ledna připravit ředitelem dopravního podniku. Konzultováno to bylo s jednotlivými vedoucími odboru na městě a tu zprávu jsme odsouhlasili a ty problémy které nastaly, tak nastaly a je potřeba je do budoucna vyřešit, než hledat viníky.“

Zrušení seniorpasů?

Zastupitelé dnes budou schvalovat návrh, aby celou situaci prověřil finanční a kontrolní výbor zastupitelstva a právní oddělení radnice. A aby v případě prokázání chyby zaplatil viník nebo viníci způsobenou škodu.

To, že by dopravní podnik seniorpasy zrušil, není pravděpodobné. Radnice by totiž ukončením vydávání seniorpasů jen zvýhodnila ty, kteří si je už koupili, a další důchodci by tuhle šanci neměli. Takže zastupitelé by dnes měli rozhodnout o tom, jestli dají z rozpočtu peníze na dotaci pro dopravní podnik.

Mělo by to být 10 milionů korun, ve kterých je započítaná i dotace na příští rok, a podle primátora Martina Charváta je velmi pravděpodobné, že návrh schválený bude. V opačném případě je totiž ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán připravený bezplatné pasy zrušit a chtít od seniorů částku 800 korun.

Spustit audio

Související