Ryby z Kostelan mířily na stůl církevním hodnostářům. Obec existovala už v roce 1043.

18. duben 2018

23 kilometrů, taková je vzdálenost mezi dvěma obcemi Zlínského kraje se stejným názvem. Obě leží v pozoruhodném přírodním prostředí.

Jedna v horách, o nichž se říká, že jsou záhadné a mýtické, druhá v rovině, v oblasti se slavnou moravskou historií.

Jsou to Kostelany. Jedny jsou v okrese Kroměříž a druhé na Uherskohradišťsku. Ty druhé mají přídomek nad Moravou, pro lepší orientaci.

V novém cyklu Českého rozhlasu Zlín Mezi kopci a loukami Zlínského kraje zjišťuje Věra Hotařová zajímavosti o jednotlivých místech regionu.

Kostelany nad Moravou existovaly už v první polovině 11. století, hlavní obživou v osadě byl rybolov. Možná to souvisí i s jejím pozdějším názvem. Lidé, kteří se usadili kolem Moravy, vytvořili rybářskou komunitu. V té době by se asi řeklo tábor, latinsky Castelleum, no a ústní lidová slovesnost z tohoto pojmu udělala Kostelany.

Obec existovala už v roce 1043. Ve spise Kniha pro každého Moravana z roku 1892 její autor Vincenc Brandl píše další důležitý fakt. „Roku 1258 rozprostíral se mezi Uherským Hradištěm a Kostelany les, který král český Otakar II. novému městu Uherské Hradiště daroval. Kostelany byly tehdá rybářská ves“.

A dokonce velmi významná, po mnoho let byla výhradním dodavatelem ryb, hlavně pro církev. Ostatně ryby byly celoročně důležitou potravou pro tehdejší populaci, nejenom pro církevní hodnostáře.

Rybaření je v oblibě pořád a slavnou rybářskou historii připomíná i obecní pečeť, na níž je loďka s postavou rybáře zatahujícího síť.

Z novodobé historie stojí za velkou pozornost ocelový nýtovaný silniční most přes řeku Moravu. Stavět se začal kolem roku 1912 a dokončen byl až v roce 1921. Je osmdesát čtyři metrů dlouhý, čtyři metry široký a v nejvyšších bodech dosahuje výšky pět metrů. Kovová konstrukce má tři pole tvarem připomínající řetězové mosty, takové se stavěly především v Čechách.

Most spojil obec s Kunovicemi a nahradil převozníka, který do té doby, přepravoval dobytek a povozy. Během druhé světové války byl vyhozen do vzduchu, naštěstí se podařilo konstrukci ze dna Moravy vyzvednout a most opravit. Ustál dokonce i povodně v roce 1997. Nemá příliš velkou nosnost, tak slouží především chodcům a cyklistům nebo osobní dopravě.

Za to ho ale od roku 1997 zdobí titul Technická památka České republiky. Od té doby vždy na Vánoce na něm lidé zapalují svíčky a odehrává se tam i kulturní program.

Regionální stanice Českého rozhlasu

Související