Rodiče, zapomeňte na slazené cereálie, vzkazuje odbornice na výživu

21. září 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02823962.jpeg

Křoupají vaše děti na snídani každý den sladké cereálie? Nevěřte reklamám, které se vás snaží přesvědčit o tom, že je to dobré pro jejich zdraví.

Snídaně je základ celého dne, upozorňují už dlouho odborníci na výživu. Z tohoto pravidla by neměly existovat výjimky, zejména pokud jde o malé a školní děti. Jak má správná snídaně vypadat a kdy bychom ji měli jíst?

O tom v poradně Apetýtu mluvila Iva Hrnčiříková z Katedry podpory zdraví Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity. Rozhodně si nemyslete, že snídani odbudete sklenicí džusu nebo kakaa, i když i doplňování tekutin by mělo být součástí našeho ranního rituálu.

„Je poměrně jedno, zda dáváte ráno přednost slané nebo sladké chuti. Snídaně by měla obsahovat všechny tři základní skupiny živin: sacharidy, bílkoviny i tuky,“ vysvětlila na úvod.

Pod sacharidy byste ale rozhodně neměli vidět jen cukr, na ten naopak pokud možno zapomeňte. Mělo by jít o sacharidy komplexní, o potraviny obsahující vlákninu, tedy například ovesné vločky, kvalitní žitný nebo celozrnný chleba. S tím souvisí také důrazné doporučení ohledně oblíbených slazených snídaňových cereálií.

Přidaný cukr? Raději na něj zapomeňte

„Od slazených cereálií by měli rodiče určitě upustit a nahradit je neslazenými vločkami nebo cereáliemi. Zkuste třeba s dětmi upéct nějaké sušenky z ovesných vloček nebo si namíchat domácí müsli. Pokud jsou děti na slazené cereálie navyklé, zkuste je postupně omezovat a nahrazovat neslazenými,“ konstatovala Hrnčiříková.

Jako ideální variantu sladké snídaně navrhla právě ovesné vločky nebo ovesnou kaši, mléko nebo jogurt a kus čerstvého ovoce. Naopak slaná varianta by mohla mít podobu plátku kvalitního žitného, grahamového nebo celozrnného chleba s tvarohovou pomazánkou nebo sýrem typu žervé.

Proč ne chleba s máslem a se šunkou? „Obecně doporučujeme dávat jen jeden druh tuku, tedy buďto máslo nebo sýr či šunku. Pomáhá to snižovat množství tuků ve stravě,“ doplnila odbornice.

Snídaně hned po probuzení? To není nutné

Naopak méně důrazu než dřív kladou odborníci na to, kdy snídani sníme. „V poslední době se upouští od obecného doporučení, že snídat by měli všichni do 30 minut od probuzení. Vnitřní hodiny a rytmus máme každý nastavené jinak a není nutné se stresovat tím, abychom se do půlhodiny po probuzení nasnídali,“ zmírnila například časté doporučení výživových poradců.

Překvapivě tohle doporučení neplatí jen pro dospělé, ale i pro děti. Pokud zrovna váš školák má se vstáváním potíže a všechno mu ráno dlouho trvá, není nutné, aby si vypravování prodlužoval ještě o patnáctiminutovou snídani.

„Snídani by dítě určitě mělo sníst ještě před vyučováním, ale klidně mu ji zabalte do krabičky. Sníst ji pak může před první hodinou, až bude v klidu usazené v lavici,“ uvedla Hrnčiříková.

Svačina jako opak snídaně

Dopolední svačina by pak měla být „opakem“ snídaně. Tedy pokud byly na snídani cereálie a jogurt, na svačinu by měl být chleba s pomazánkou a naopak. Jídlo je opět vhodné doplnit čerstvým ovocem nebo zeleninou.

Jak ale předejít tomu, aby si zejména starší školáci ve školních bufetech a automatech nekupovali například na svačinu naprosto nevhodné cukrovinky? V tom by měla pomoci nová vyhláška, která stanovuje druhy potravin, které se na území škol nesmí prodávat – ať už v automatech nebo bufetech.

„Patří sem zejména potraviny s náhradními sladidly kromě žvýkaček, potraviny a nápoje s kofeinem, potraviny obsahující velké množství nasycených mastných kyselin, soli a přidaných cukrů a samozřejmě cukrovinky,“ vyjmenovala odbornice. Vyhláška začne platit od prosince tohoto roku.

autor: ska
Spustit audio