První elektrická tramvaj vznikla na pražské Letné. Trať byla dlouhá 800 metrů a Křižík pro ni musel postavit samostatnou elektrárnu
Vizionářem elektrifikované dopravy byl u nás na sklonku 19. století František Křižík. Aby názorně předvedl, že elektřina může být užitečná i při cestování po městě, vybudoval v Praze první tuzemskou elektrickou dráhu.
Provoz slavnostně zahájila 18. července 1891. Tato atrakce byla součástí Zemské jubilejní výstavy, proto vedly koleje z Letné Oveneckou ulicí až k hraně Královské obory, kde se výstava konala. Trať byla dlouhá pouhých 800 metrů a Křižík pro ni musel postavit samostatnou elektrárnu.
Základem tehdejší hromadné dopravy v Praze byla koňka. Jí podobné otevřené vozy použil i Křižík, jen odstranil zvířecí pohon a nahradil ho trolejovým vedením.
Trať nebyla pouze jednorázovým exponátem, ale sloužila dál i po skončení výstavy. Postupně se její délka prodloužila až na 1400 metrů. Hlavní přepravní trasy však vedly jinudy a tak zájem o první pražskou tramvajovou trať postupně upadal. Její provoz definitivně skončil v roce 1902. Do té doby ale svezla skoro 600 tisíc cestujících.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.