Problém nízkého podjezdu pod železniční tratí v Břeclavi

8. únor 2002
Co nás pálí , Co nás pálí

Část Břeclavi ležící uprostřed hřbitova by se dal nazvat průmyslovou zónou. Celou čtvrť oddělenou od zbytku města železnicí však spojuje se středem Břeclavi pouze jedna silnice. To by samo o sobě asi problémem nebylo. Neuvěřitelnou komplikací ale je podjezd pod zmíněnou tratí. Je totiž nízký, takže místem vůbec neprojedou kamióny, které tak musí volit asi 20 km objížďku. Složité je spojení nejen s ostatními částmi Břeclavi.

Cesta se řidičům prodlužuje také při jízdě do Rakouska nebo k příjezdu na dálnici. A to není zdaleka všechno. Kvůli jednomu jedinému nízkému podjezdu trpí dokonce i obyvatelé okolních obcí. Více už v následující reportáži Hana Ondriášová z brněnské stanice ČRo.

Leoš Tržil: Pod mostem jsou odlehčovací komory pro odvod vody v případě deště.

Říká Leoš Tržil z břeclavského dopravního inspektorátu. Odpovědi na otázku, proč se výška podjezdu jednoduše nezvětší vyhloubením vozovky.

Leoš Tržil: Druhá věc, zvýšení mostu tzn.zvednutím železniční trati není možné, protože na toto nejsou finanční prostředky. Pokud já vím, tak rekonstrukce železničního nádraží jako takového, v rámci modernizace, se předpokládá až někdy na rok 2015, dokonce 2020.

Až do rekonstrukce železničního uzlu Břeclav se tedy autodopravci musí smířit s tím, že větší auta podjezd použít prostě nemohou. Problém tíží i obyvatele okolních obcí, konkrétně Kostic a Tvrdonic. Právě přes ně totiž kamióny projíždějí a podle kostického starosty Vojtěcha Špalníka dělají pěknou paseku.

Vojtěch Špalník: Ruší to obyvatele, ničí to nově zbudovanou kanalizaci, protože ty poklopy nejsou stavěné na těžký nákladní provoz.

Kostičtí si už stěžovali i na ministerstvu dopravy. To jim odepsalo, že situaci vyřeší plánovaný silniční obchvat v Břeclavi. Termín jeho výstavby je ještě nejjistější, než rekonstrukce břeclavského nádraží. Kostice proto přišly s dalším návrhem, ale neuspěli.

Vojtěch Špalník: My jsme požádali, jestli by nebylo možné udělat takový malý obchvat s tím, že by se sjezd udělal přímo, jak je nadjezd nad dálnici směrem na Břeclav - Kostice, ale bylo nám sděleno, že tyto sjezdy z dálnice mohou být jenom po určitém kilometru, nesmí to být moc nahusto. Bylo by to podle nás, našeho názoru velice jednoduché, snadné a nestálo by to tolik peněz, ale bohužel.

A tak se musí řidiči kamiónů i obyvatelé Kostic a Tvrdonic obrnit trpělivostí.

Obyvatelé: Ty cesty nejsou ani tak široké a ta jediná, ty děcka jdou ze školy, prostě není to tak, jak ve městě a jinde, jak si přizpůsobené k tomu životu, protože to opravdu těm lidem vadí, jsou tady staří lidé, převážně staří lidé.

Obyvatelé: Je tam hluk. Ty kola, jak jsou na silnici, ten odpad, strašně to bouchá, ta kanalizace, jak je tam špatně udělaná.

Ať už tedy odstraní příčinu problému zvýšením železniční trati v rámci rekonstrukce nádraží nebo obchvat Břeclavi, bude to rozhodně ještě několik let trvat. Starosta Kostic je s touto vyhlídkou smířen.

Vojtěch Špalník: My musíme vydržet a musíme strpět tady ty kamióny, které jezdí přes obec.

Přepisy pořadů zajišťuje Česká informační agentura . Texty neprochází korekturou.

autoři: mkp , hon , spr
Spustit audio

Více z pořadu