Před 86 lety zahynul v troskách letadla „pan Šéf“ Tomáš Baťa. Byl na vrcholu sil

12. červenec 2018
V Otrokovicích si připomněli tragickou smrt Tomáše Bati

Jeho smrt přišla jako blesk z čistého nebe. O tragédii informovaly světové tiskové kanceláře i deníky.

Zakladatel obuvnického impéria zemřel po pádu letounu se svým pilotem Jindřichem Broučkem. Šestapadesátiletý Baťa zemřel v troskách malého stroje Junkers, který se zřítil v husté mlze u Otrokovic.

Do Zlína následně zamířily stovky kondolenčních telegramů také od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Nekrolog napsal Karel Čapek.

"Byl to pro firmu obrovský šok, nikdo nečekal, že by se něco takového mohlo stát," říká ředitel Nadace Tomáše Bati Petr Velev. Podle něj ale Baťovi spolupracovníci dokázali firmu přes nejhorší období udržet na vysoké úrovni.

„Tvrdě dotkl se osud našeho města. V práci – jak žil, tak i padl náš starosta, pan Tomáš Baťa. Zlín vzpomíná vděčně zásluh svého budovatele. Vytrváme všichni v práci a v díle svého vůdce budeme pokračovat,“ napsala Městská rada a Zastupitelstvo města Zlína před 86 lety na parte Tomáše Bati.
Městská rada a Zastupitelstvo města Zlína

Obuvnickému řemeslu se Tomáš Baťa vyučil u svého otce. V roce 1894 ještě se starším bratrem Antonínem a sestrou Annou založili ve Zlíně vlastní obuvnický závod. Po předčasné smrti Antonína v roce 1908 se Tomáš stal majoritním vlastníkem firmy.

Tomáš Baťa začal zavádět moderní metody řízení a organizace práce. V podniku zavedl vysoce efektivní pásovou výrobu, mohutně investoval do propagace a své zaměstnance motivoval příslibem podílu na zisku. Díky tomu udělal Baťa během 30. let ze své firmy největšího světového exportéra obuvi.

Město Zlín pracuje na opravách Památníku Tomáše Bati. Památník se vrátí do původní podoby z 30. let minulého století, kdy byl nazýván „skleněným krystalem" a stal se jedním ze symbolů Zlína. Vrátí se do něj i maketa letadla Junkers F 13.

Spustit audio

Související