Plánovaný tunel pod centrem Zlína je technicky možný, říká nejnovější studie

1. únor 2022 18:09

Zlín má posudek, který má umožnit stavbu silničního tunelu pod centrem města. Studie odborné firmy potvrdila, že stavba silničního tunelu v centru Zlína je technicky možná.

Vybudování čtyř pruhového silničního tunelu pod částí třídy Tomáše Bati, který by zklidnil centrum Zlína, je technicky možné. Hloubený tunel o délce 1,1 kilometru by bylo reálné postavit za čtyři roky. Vyplývá to ze studie proveditelnosti tohoto záměru, kterou obdržela zlínská radnice od zpracovatele AFRY CZ.

Zlín, studie proveditelnosti výstavby tunelu pod centrem města, AFRY CZ

Myšlenka na svedení intenzivní silniční dopravy v centru Zlína pod zem není nová. Objevila se v roce 2016. Zájem o tento způsob řešení narůstajícího problému centra Zlína s intenzivním provozem automobilů se podařilo dotáhnout do zadání studie proveditelnosti v roce 2020.

Hlavním účelem záměru je převedení tranzitní dopravy a zklidnění středu města. Tunel by měl odvést z centra Zlína asi 18 000 aut denně.

„Umožní vznik pěší zóny, zobousměrnění některých ulic, propojení parků apod. Tunel rovněž zlepší dostupnost centra pro chodce a cyklisty a zvýší jejich bezpečnost. Místní ocení nižší hluk a řidiči rychlejší a plynulejší průjezd v západovýchodním směru,“ vysvětlil Prokop Nedbal, vedoucí oddělení Koncepce dopravy architektonické, projekční a inženýrské společnosti AFRY CZ.

Zpracovatel studie proveditelnosti zvažoval několik variant, z nichž jedna byla doporučena k další projektové přípravě. Místním, chodcům, cyklistům a motoristům tunel v centru do budoucna výrazně ulehčí pohyb po městě. Z pohledu trvale udržitelného rozvoje je to pro Zlín nejvýhodnější řešení.

Zlín, studie proveditelnosti výstavby tunelu pod centrem města, AFRY CZ

Tunel by měl být veden ve stopě třídy Tomáše Bati v délce přibližně 1 100 metrů. Zahloubení silnice je navrženo v úseku mezi křižovatkami s ulicí Březnická a s ulicemi Hluboká, Lorencova. Počítá se s dvoutubusovým tunelem se dvěma plnohodnotnými jízdními pruhy v každém směru.

V oblasti Náměstí Míru a mezi parky dojde podle studie proveditelnosti k přeměně třídy Tomáše Bati na pěší zónu s přístupem MHD a zásobování. Park Komenského a Sad svobody se propojí. V oblasti náměstí Práce navrhují zpracovatelé studie zcela zrušit třídu Tomáše Bati, což by přispělo k výraznému rozšíření veřejného prostoru. Podchod chtějí zpracovatelé nahradit přechodem pro chodce s přejezdem pro cyklisty a zároveň navrhují několik dalších nových přechodů s přejezdy pro cyklisty.

Historickým centrem Zlína nyní prochází hlavní silniční tah – státní silnice I/49. Intenzita provozu v obou směrech dosahuje téměř 40 tisíc vozidel denně. Vzhledem k okolní zástavbě a terénu ani není možné odvést dopravu jinými ulicemi.

Před zadáním studie proveditelnosti na tunel se zvažovalo několik variant převedení dopravy mimo centrum Zlína, všechny ale byly vyhodnoceny jako ještě dražší a méně účinné.

Zlín, studie proveditelnosti výstavby tunelu pod centrem města, AFRY CZ

Termíny a financování

Stavba by podle vedení zlínského magistrátu vyšla na pět miliard korun. Pro město Zlín by byla výstavba tunelu z vlastního rozpočtu finančně nedostupná. Předpokládá se, že investorem by mělo být Ředitelství silnic a dálnic, protože jde o státní silnici. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti by zahájení stavby bylo reálné nejdříve v roce 2030 a ukončení o necelé čtyři roky později.

Zlín, studie proveditelnosti výstavby tunelu pod centrem města, AFRY CZ
autoři: Tomáš Fránek , Růžena Vorlová | zdroj: město Zlín
Spustit audio

Související