Petr Voldán: Reference, preference, turbulence, dálnice

Zdálo by se, že se - při té spoustě problémů kolem budování našich dálnic - bude při vybírání firem, které budou pokračovat v nekonečném stavění dálničních úseků, také koukat na jejich dosavadní aktivity. Tím spíš, když jde o zahraniční firmu. Jenže to vypadá, že špatné renomé nic neznamená. A tak je tu glosa na toto téma a u mikrofonu Petr Voldán.

Asi vás zajímá proč ten titulek a proč ta málem říkanka, která se skoro rýmuje. A mohla by být vlastně klidně i delší - "Reference, preference, turbulence, dálnice - to je naše tradice". On totiž ten poslední příklad, jaká je filosofie výběru stavebních firem, které naši dálniční síť slepují po kouscích, jak děti obrázek v družině, není vůbec ojedinělý. Tak jako nejsou překvapením výsledky těchto výběrů.

O 148 milionů dražší bude stavba D11 do Smiřic. Dálnice má být v provozu do května 2022

Kamion, silnice, dálnice, logistika (ilustrační foto)

Ředitelství silnic a dálnic a firmy Metrostav, Eurovia a Swietelsky ukončily spor ohledně dálnice D11. Společně podepsaly dodatek ke smlouvě na výstavbu patnáctikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc. Firmy od smlouvy původně odstoupily. 

Neslavný konec dodavatele rekonstrukce D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je čerstvý. A tak si pamatujeme, že tam už od vánočních dnů nepůsobí kvůli liknavému přístupu k termínům česko - italsko - kazašské sdružení firem.

Nejnověji má pracovat na třinácti kilometrech obchvatu Českých Budějovic a D3 směrem na Rakousko jiné sdružení - italsko - slovenské. Dohodu jsme ale podepsali se stavebníky, kteří mají nemalé potíže s budováním dálnice na Slovensku. Spory o peníze, neplnění termínů, jen hloučky stavbařů v akci - to je reference, která toto sdružení provází. Tedy reference nevalná, mírně řečeno. Ministerstvu dopravy to ale nevadí, prý co je jinde problém nemusí být u nás.

Tak zatím to ale vypadá tak, že u nás je ve spojení s dálnicemi spousta problémů neustále. A nemůžu se ubránit dojmu, že si na ně vždycky pěkně zaděláváme už předem. Ještě, než se vůbec kopne do země a pak to většinou pokračuje.

Trasa budoucí D35 při pohledu od Dašic směrem na Časy (V pozadí Kunětická hora)

V případě nelichotivých referencí - v podobě navíc obecně známých zpráv například o nutnosti zásahu i slovenského premiéra v kauze jejich dálnice, je náš postup přinejmenším podivný.

Pozvete si domů instalatéra, o kterém se ví, že nechodí včas a ještě se hádá o zaplacení? Dáte si udělat fasádu na domku od firmy, pověstné tím, že místo party fasádníků posílá občas do akce dva chlápky a pak vás při placení natáhne? Těžko, ale stát, zdá se, na nějaké ty drby nekouká.

A pak se diví kritice a turbulencím kolem dálnic i ministerských křesel. Tak asi už vám je jasné, proč tu je titulek glosy, co se tak rýmuje "Reference, preference, turbulence - dálnice". Ostatně, s tou D11 v našem regionu jsou také až moc časté patálie. A tak už klidné pondělí a úspěšný týden.

autoři: Milan Baják , pvo
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.