Petr Voldán: Internetový zajíc v pytli

Podle statistik stále roste procento lidí, nakupujících i vánoční dárky prostřednictvím internetových obchodů. Trend všeobecný i ve světě. Jen kdyby u nás neměl až tak moc stinných stránek. I proto má pravidelná pondělní glosa Petra Voldána titulek „Internetový zajíc v pytli“:

Některé statistiky mi připadají trochu „uhnuté“ – možná přesněji zbytečné. Nechápu třeba, čím může být pro mě zajímavý průzkum, kolik dárků na vánoce opatřím a pro koho. Může mi přece být dočista jedno, že průměrně prý každý Čech nakoupí 16 vánočních dárků. Takové sčítání a odčítání se mi zdá ve spojení s nadcházejícími svátky docela urážlivé.
Nicméně na internetu hlavně nakupujeme. A rok od roku víc a víc. Jen v minulém v tomto předvánočním čase za více než 614 miliónů korun právě v internetových obchodech. Náš hlad po klidném výběru v pohodlí domova a nákupu pár kliknutími na klávesnici počítače motivuje k aktivitě nejen solidní prodejce. Skoro se zdá, že přibývá křiváků, kteří podvádějí na internetových obchodních sítích. A nejsou to jen pověstné praktiky, kdy vám místo objednaného mobilu za pár tisíc doručí kilo mouky za pár korun. Proti tomu už se dost lidí dokáže bránit. Kromě neplacení zajíce v pytli předem je dnes možné využít čas, ušetřený místo běhání po obchodech, k získání podrobností o internetových obchodech. Je jich na všeznalém internetu dost a dost.
Důvěřivců je ale asi pořád nemálo a tak to internetoví podfukáři nepřestávají zkoušet. Je neskutečné, že může obchodní inspekce odhalit nedostatky ve víc než ¾ internetových obchodů. Tedy vlastně nevím, jestli se to tak dá formulovat, protože jen za část letošního roku – ještě do začátku předvánoční nákupní vlny – se nepodařilo najít celých 53 údajných obchodníků. Prostě neexistují. Tedy ano, ale jen jak se říká virtuálně – česky kdesi ve vzduchoprázdnu nebo mezi nebem a zemí. A pak na internetu, kam se dá napsat cokoli a pravda to být zdaleka nemusí. Takže moderně ano, ale opatrně. Ať vás neoslepí záblesky vánočních světýlek a ozdob nebo neomámí med, doslova proudem tekoucí se všemožných reklam. Zajíc na vás z pytle může vyskočit i po objednávce na internetu. A teď už klidné pondělí i celý týden.

Publicista Petr Voldán glosuje současné kulturní, společenské i politické dění na vlnách Českého rozhlasu Hradec Králové. Slyšet je můžete v 6:50 hodin.

autor: pvo
Spustit audio