Okresní soud v Uherském Hradišti vynesl rozsudek v případu tragické nehody při rallye v Lopeníku, potrestal jen traťového komisaře

7. duben 2022 13:49

7. dubna 2022 byl vynesen rozsudek v případu tragické nehody při závodech rallye v Lopeníku. K neštěstí došlo na podzim roku 2012, kdy závodní auto řízené Michaelem Bartončíkem srazilo šest lidí stojících poblíž trati. Čtyři dívky střet nepřežily, další dva lidé utrpěli zranění.

Okresní soud v Uherském Hradišti dnes uložil traťovému komisaři Petru Pláškovi osmnáctiměsíční trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu 18 měsíců za pochybení při pořádání rallye v Lopeníku na Uherskohradišťsku. Podle soudu porušil své povinnosti a nevykázal lidi z prostoru u trati. Další čtyři obžalované viny zprostil.

Obžalována byla pětice organizátorů. Všem pěti obžalovaným hrozilo za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti až šest let vězení. Státní zástupce navrhoval uložit obžalovaným podmíněné tresty v rozmezí jednoho až dvou let. Obhájci žádali pro své klienty zproštění obžaloby. Obžalovaní vinu odmítli a vynesení rozsudku se nezúčastnili, přítomni byli pouze jejich obhájci. Ti si stejně jako státní zástupce ponechali lhůtu na odvolání.

Tragédie, při níž zahynuly dívky ve věku mezi sedmi a 20 lety, se stala 10. listopadu 2012. V roce 2016 nepravomocně uložil okresní soud tehdy jedinému obžalovanému Pláškovi osmnáctiměsíční podmíněný trest. Krajský soud rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci, který později obžalobu rozšířil o další čtyři lidi. Okresní soud se kauzou znovu začal zabývat v prosinci 2019. 

Místo sobotní tragédie v Lopeníku

Základní údaje o nehodě na závodu rallye v Lopeníku, jejím vyšetřování a verdiktech soudů:

* Nehoda se stala 10. listopadu 2012 v obci Lopeník na Uherskohradišťsku při úvodní rychlostní zkoušce závodu Autogames RallyShow Uherský Brod. Vůz Mitsubishi Lancer vyjel v rychlosti kolem 150 kilometrů za hodinu z trati, zabil čtyři diváky a další dva zranil. Oběťmi nehody byly dívky z Lopeníku a nedaleké Nivnice, kterým bylo 7, 18, 18 a 20 let. Zranění utrpěli jednadvacetiletý muž a dvaapadesátiletá žena.

* Havarovaný vůz řídil Michael Bartončík, navigátora mu dělal jeho bratr Josef. Oba vyvázli z nehody bez zranění. Řidič vozu krátce po události odmítl, že by nesl vinu na nehodě, kterou podle svých slov nemohl ovlivnit. Za hlavní příčinu neštěstí označil silný boční či zadní vítr. Michael Bartončík krátce nato oznámil, že už nebude dál závodit. Bratři, kteří českou rallye jezdili deset let, vyjádřili rodinám soustrast už krátce po nehodě.

* Podle soudního znalce Františka Kropáčka dupl řidič vozu na horizontu na brzdu kvůli prohlubni ve vozovce. Auto se tak dostalo do smyku, vyjelo mimo silnici a po nárazu do kanálové vpusti přestalo být ovladatelné. Vůz následně smetl dívky stojící před domem a skončil v betonovém základu plotu.

* Po devítiměsíčním vyšetřování policie uvedla, že nehoda vznikla chybou řidiče a že se na ní podepsal i silný poryv bočního větru. Řidič vozu ale obviněn nebyl, protože jel řádně schválený závod na uzavřené trati a oběti stály v nebezpečné vzdálenosti od silnice, čímž porušily předpisy.

* Kvůli nehodě se původně před soudem jako jediný viník ocitl traťový komisař Petr Plášek. Podle žalobce měl dívky včas vykázat do bezpečné zóny. Okresní soud v Uherském Hradišti v únoru 2015 Pláška shledal vinným z trestných činů usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Za to mu uložil trest 18 měsíců vězení podmíněně odložených na 18 měsíců. Krajský soud v Brně ovšem v prosinci 2015 dospěl k závěru, že Pláškovo zavinění je spíše marginální a že nejspíš chybovali i pořadatelé, rozsudek zrušil a vrátil věc žalobci.

* Nejvyšší soud, na který se obrátil se stížností tehdejší ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), v lednu 2017 verdikt krajského soudu označil za chybný.

Čtěte také

* Plášek byl znovu obžalován v květnu 2017. Státní zástupce obžalobu od soudu stáhl a policii nařídil, ať okolnosti nehody prošetří znovu. V lednu 2018 policie začala stíhat kvůli tragédii také šéfa závodu Petra Bujáčka a tři lidi z automobilové federace. Státní zástupce všech pět lidí obžaloval v září 2018.

* Soudní řízení začalo v prosinci 2019 a jednání mělo pokračovat na přelomu března a dubna 2020. Kvůli opatřením souvisejícím s epidemií koronaviru byly ale jednací dny odvolány a odloženo muselo být i jednání naplánované na březen 2021. Soud se tak kauzou znovu mohl zabývat až v květnu 2021, další jednání se konala loni v červnu a v listopadu. Naposledy nařídil soud na přelom letošního března a dubna.

* Okresní soud v Uherském Hradišti 7. dubna 2022 uložil traťovému komisaři Petru Pláškovi osmnáctiměsíční trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu 18 měsíců. Další čtyři muže, kteří se na organizaci závodu podíleli, soud obžaloby zprostil.

Spustit audio

Související