Obrazem: Nádraží na pitínském Semmeringu je prázdné. Vlárská dráha slaví 130 let

13. březen 2018
Prázdné horní nádraží v Pitíně

Pitíňané o své obci říkají, že byla ajznboňácká. A to díky Vlárské dráze, která tady vznikla před 130 lety.

Koleje malou obec obepínají v širokém okruhu. Vlaky totiž u bělokarpatské obce musí překonat velké převýšení.

Pitínský Semmering zeje prázdnotou

Místu se proto říká pitínský Semmering, po vzoru nejslavnější alpské dráhy. A v nejvyšším bodě u starého nádraží se vlaky křižovaly.

Pitínský Semmering zeje prázdnotou

V roce 2003 byl ale provoz na horním nádraží ukončený. „Když odjel poslední vlak, zamkl jsem a klíče jsem odevzdal do Slavičína,“ říká bývalý výpravčí Jan Voda.

Prázdné horní nádraží v Pitíně

Malé nádraží obsluhovali dva lidí. Když chtěl někdo na nádraží vystoupit, musel si v Bojkovicích nebo ve Slavičíně vystavit speciální poukaz. Cestující tu byli spíše vzácností. Nyní je nádraží prázdné. Správa železniční a dopravní cesty ho zatím ale bourat nechce.

Vlárská dráha je mezistátní železniční trať Brno – Veselí nad Moravou – Vlárský průsmyk – Trenčianska Teplá o délce 179 km. Nazývá se podle řeky Vláry, podél níž je vedena její koncová část. Na jiných místech vede trať údolím Litavy, Kyjovky nebo Olšavy. Vlárská dráha byla vybudována v pěti etapách od 1. dubna 1883 do 28. října 1888.

Související