Obávám se, abych se nestal sběratelem funkcí – to mi přišlo vždycky protivné, směje se ředitel NdB Glaser

24. únor 2023

„Moc to neumíme říkat, ale máme u nás jednu z nejvýznamnějších operních kultur na světě. Janáček, Dvořák, Martinů nebo Smetana nikdy nechybí v repertoáru velkých divadel po celém světě,“ říká Glaser.

Divadlem prošel Martin Glaser od píky – byl kmenovým režisérem, uměleckým šéfem a v současné době vede Národní divadlo Brno jako ředitel. Zabývá se stále také režií a operou. V nedávné době se navíc stal viceprezidentem prestižní organizace Opera Europa. Je zároveň ředitelem operního festivalu Janáček Brno.

Čtěte také

„Mám hroznou obavu, abych se nestal sběratelem funkcí, to mi vždycky bylo v kultuře protivné. Asi logicky, když se člověk snaží něco dělat, měnit, je aktivní, tak ho to někam vede. Určitě to přispěje k tomu, že o brněnském Národním divadle bude v Evropě vědět zase o kousíček víc. Jako národ máme tendence se buď strašně přeceňovat – máme pocit, že jsme úplně nejlepší ve všem, anebo se hrozně podceňovat. Myslím, že jsme schopni minimálně v kultuře dělat konkurenceschopné věci, ale musíme to umět do toho světa dostat. A to je práce možná na generace,“ vysvětluje Glaser. „Myslím, že se v Brně momentálně daří mít skvělé divadlo a dělat konkrétní věci, aby se o nás vědělo i za brněnskými nebo českomoravskými humny.“

A jak všechny své funkce zvládá? „Člověk musí plánovat čas velmi pečlivě. Mám naštěstí skvělou asistentku, která mě vždycky večer vyhání z kanceláře, abych už šel domů,“ směje se. „Ta práce mě baví, naplňuje. Asi bych nemohl být jenom čistý manažer, který bude řídit, vymýšlet strategické vize, dávat úkoly a kontrolovat.“

Jak obstojí naše umělecká tvorba v mezinárodní konkurenci? Jak je na tom divadlo, potažmo kultura s financováním? Jaké nové projekty chystá na příští rok Národní divadlo Brno? A jak vzpomíná na své působení v českobudějovickém divadle? Poslechněte si rozhovor!

autoři: Jana Kobylinská , lop
Spustit audio

Související