Než si koupíte kolo, tak musíte vědět, na co ho potřebujete, kam budete jezdit a jaký má plnit účel

17. květen 2023

Jaro už se hlásí o slovo, a to včetně všech dalších radostí. To znamená také cyklistiky. Většina Britů se domnívá, že největším vynálezem od roku 1800 je právě jízdní kolo, převratný stroj, který ovlivnil dějiny. U mikrofonu je s vámi Pavla Kindernayová, která s tímto souhlasí, a také specialista na kola Jan Vejběra.

Necháváte si před sezónou kolo i žehnat? Nedávno jsme vysílali zajímavou reportáž o žehnání cyklistů.
Tak to jsem ještě nezažil ani nedělal, ale vždy si musíme dát kolo řádně dohromady před novou jarní sezónou.

Jsou teď kola vůbec dostupným zbožím?
Letošní sezóna už je v pohodě, už se to vrací do normálu. Je dostatek zboží i kol všech velikostí, barev i modelů.

Každý si tedy vybere. Co si ale máme předtím, než kolo pořídíme, pořádně rozmyslet?
Než koupíte kolo, tak musíte vědět, na co ho budete potřebovat, kam budete jezdit, jaký účel by mělo splnit. U elektrokola je toho ještě víc, znát možné najeté kilometry, aby měl člověk baterku správně nakoupenou a prostě vědět, k čemu budete bicykl používat.

Neobjednávejte si jedno kolo, dejte si na výběr 2 až 3 ve stejné cenové kategorii. A prodejce vám pak pomůže vybrat to nejlepší.
Jan Vejběra, specialista na bicykly

Když přijdete prodejny a řeknete, na co přesně kolo budete potřebovat, tak každý dobrý obchodník se vás ujme a nasměruje vás, co by bylo dobré si pořídit.

Je také důležité, jestli les nebo silnice?

Čtěte také

Ano, jestli jezdím po silnici nebo v terénu, jestli mám kolo jen jednou týdně na projetí nebo jej používám pravidelně na dojíždění do zaměstnání nebo pro vrcholový sport. To už by měl člověk, když přijde do obchodu, všechno vědět. Určitě vám prodejce dá dobré rady a hodně vám pomůže.

Někdo ale může mít třeba obavy, že prodejce bude chtít prodat co nejdražší zboží.
I takoví prodejci jsou a budou. Ale myslím si, že zákazník tam přijde potom jednou, maximálně dvakrát a pak už ne. Protože pozná, že tak drahé kolo nepotřeboval. Nemá cenu si kupovat bicykl za 50 či 60 tisíc, když na něm budete jezdit jednou týdně. Stačí kolo za 15 nebo 20 tisíc a zcela splní určený účel.

Když třeba po týdnu ježdění zjistíme, že nám kolo opravdu nevyhovuje, je šance ho vrátit nebo vyměnit?

Čtěte také

Tak ta je už menší. My u nás v prodejně zkoušíme kola, lidé si mohou objednat 3 až 4 bicykly, přijdou si na telefonní výzvu a vše vyzkoušejí. Ano, tohle mi sedí, mohou se u nás projet třeba čtvrt hodinky a pak se rozhodnou.

To je u nás běžná praxe. Říkám, neobjednávejte si jedno kolo, dejte si na výběr aspoň 2 až 3 kola ve stejné cenové kategorii, která by vám vyhovovala. Ale každý výrobce má jinou geometrii rámu, řídítek i vidlic, tedy každému může vyhovovat něco úplně jiného.

Takže jaké druhy se vyrábějí, jaké je základní rozdělení kol?
Základní rozdělení jsou silniční kola, pro to jsou opravdu pro hobíky, kteří závodí atd. Nejvíce se prodávají horská kola, devětadvacítky, to je největší základ našeho prodeje. A další pěkná nová kategorie jsou elektrokola. Přibývá plno cyklistů, který si protáhnou výlety a díky elektrokolu se dostanou podstatně dál a užijí si jízdu víc.

Čtěte také

Myslíte si, že jednou z priorit by měla být pohodlnost, aby se nám dobře na kole sedělo a jelo?
Určitě, protože nikdo nechce na kole trpět, každý si to chce užít. Vyjet na výlet, mít krásné zážitky. Takže je důležité mít příjemné sedlo i řídítka, posed, který vyhovuje konkrétnímu jezdci.

Mění se nějak trendy a materiály v posledních letech?
Mění se to. Třeba před nějakými 10 nebo 15 lety lidé jezdili většinou jen po silnici nebo po lehkém terénu, teď tady vzniká plno trailů. A ti kluci jsou moc šikovní, co na těch kolech umí.

Celou cyklistickou radioporadnu s odborníkem Janem Vejběrou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související