Minipivovarů přibývá, většinou ale nevaří jen pivo, nabízí i další rozptýlení

Tři až pět desítek minipivovarů začne každoročně fungovat v České republice. I přes tento vzestupný vývoj si ale většinou nekonkurují, každý výrobce se snaží vyrábět své vlastní speciály. Zákazníků jim postupně přibývá a mění se i jejich struktura.

Minipivovary se totiž stávají turistickou záležitostí. Ubývá v nich místních pivařů a stále častěji do minipivovarů jezdí turisté z celé republiky, ale také ze zahraničí.

Potvrzují to jednotliví provozovatelé, ale vyplývá to i z loňského průzkumu v osmi desítkách minipivovarů.

„Podíl místních návštěvníků poklesl z 52 na 48 procent, naopak roste počet hostů z jiných částí České republiky a zahraničí,“ upřesňuje autor průzkumu Josef Vacl.

Podíl tuzemských návštěvníků se zvýšil z 26 na 28 procent, u cizinců o něco méně z 21 na 22 procent.

Minipivovary ale nelákají hosty pouze na svou produkci piva. V naprosté většině provozů už jsou běžné prohlídky k samotné výrobě piva. Často taky u minipivovarů vznikají pivní lázně nebo hotely či penziony.

Každý minipivovar má trochu jinou nabídku, turisté jich proto často objíždí víc v kuse. Vznikají tak takové pivní stezky, jak potvrzuje prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

„Trendy jsou jednoznačně propojení minipivovaru s turistikou. Spousta minipivovarů nabízí i ubytování a i jiné služby. Spousta minipivovarů se zapojuje do pivních stezek. Na jižní Moravě se to dobře kombinuje s vinařskými stezkami,“ doplňuje Šuráň.

V České republice momentálně funguje okolo čtyř stovek minipivovarů, letos jejich počet stoupne ke 450. To by odpovídalo trendu posledních let, kdy každoročně začne fungovat třicet až padesát nových minipivovarů.

Naopak zaniklé pivovary se počítají jen na jednotlivé případy. Některá piva je možné ochutnat jen tam, kde se vyrábí. Záleží to na výrobních kapacitách jednotlivých minipivovarů. Ty, které piva vyrobí víc, ho pak distribuují do restaurací.

autor: dan
Spustit audio

Související