Liselotte Rokyta: Panova flétna není nástrojem osamělého pastýře

4. leden 2019

To se snaží svou virtuózní hrou na Panovu flétnu a svým aktivním životem na koncertních pódiích dokázat Liselotte Rokyta, která si letos připomene deset let od doby, kdy se z Holandska přestěhovala do České republiky.

Díky ní se nejen v městech pod Beskydami stala hra na jeden z nejstarších nástrojů na světě běžnou záležitostí a mezi českými, moravskými i slezskými obyvateli má mnoho žáků. Více už jen v Holandsku, kde koncertuje vedle Kanady a severských zemí asi nejčastěji. V Rožnově pod Radhoštěm založila festival Božská flétna, který upomíná na starořeckého boha Pana a jeho touhu zmocnit se krásné nymfy Syrinx. Její proměna v rákosí a následné smutné Panovo vyhrávání na píšťalu, kterou si z tohoto rákosí udělal, to vše vedlo k Panově flétně, jak ji známe tisíciletí. Tolik z řecké mytologie. Skutečnost je dnes taková, že aspoň v Holandsku se tomuto nástroji velmi daří a píšou pro něj skladatelé z různých zemí Evropy, ve Vizitce to bude například Uzbek Artyom Kim.

Liselotte Rokyta a její učitel, světová hvězda Gheorghe Zamfir

Holandsko je otevřená země a mezi jinými přijalo před mnoha lety i hudební kulturu rumunskou. Slavní hráči na Panovu flétnu se tam tak proslavili nejen svým folklórem, ale později i pedagogickými zkušenostmi, které předávali třeba generaci, ze které je Liselotte Rokyta.

Liselotte Rokyta, virtuozní hráčka na Panovu flétnu a její manžel Jan Rokyta při hře na cimbál

„ V Holandku hrají na Panovu flétnu hlavně ženy, v Rumunsku to dříve byla výhradně záležitost mužů,“ říká Liselotte, která hru na tento nástroj začala objevovat ve svých 17 letech. Poprvé zaslechla Panovu flétnu v raném dětství díky slavnému Gheorghe Zamfirovi, který se později stal jedním z jejich učitelů. Po konzervatorních studiích u Nicolae Pirvu pokračovala ve studiu rumunských jazyků a literatury a čas o času také jezdí do Rumunska hrát a učit. Celoživotní láska k této zemi u Liselotte začala poznáním syrového rumunského folklóru a Panova flétna, nástroj s aurou nekonečné lehkosti, dálek, dávné touhy a nevýslovné svobody, se stal součástí jejího těla, jak ráda přiznává.

Ve Vizitce uslyšíme Panovu flétnu ve spojení s folklórním souborem, ale i samotným cimbálem či flétnou (společně s multiinstrumentalistou Janem Rokytou, životním partnerem Liselotte) nebo kytarou, nově i klavírem. Liselotte upozorňuje také na nahrávky s varhaníkem Jaroslavem Tůmou nebo André Knevelem.

Lukáš Vondráček: Koncertní síně jsou přeplněné egem

03635900.jpeg

„V porovnání s Bachem, Mozartem nebo Beethovenem jsme nikdo. Jsem jen poslíček mezi nimi a publikem a někdy je to strastiplná cesta. Existuje velká řada autorů, jejichž hudba bolí, ale je to odraz lidského života se vším všudy,“ říká klavírista Lukáš Vondráček ve Vizitce.

Folklórní hudba, transkripce barokní hudby i té z 19. a 20. století, ale také skladby napsané Panově flétně „na míru“ - to vše zvládne jeden z nejstarších nástrojů na světě, i když nutno podotknout svou stavbou velmi primitivní. O to větší úsilí musí k jeho „přežití“ vynaložit ti, pro koho se stala Panova flétna celoživotním společníkem. Mezi nimi stojí v předních řadách právě Liselotte Rokyta.

Spustit audio