Lenka Černá: Chce zvládnout strach? Buďte „teď a tady“

Bc. Lenka Černá
Bc. Lenka Černá

S koučem Bc. Lenkou Černou jsme mluvili o úzkosti a strachu v životě.

Povídali jsme si o příčinách jejich vzniku. Věnovali jsme se způsobům, jak s nimi zacházet. Probírali jsme, jak je možné se s nimi vyrovnat.

Zbavte se úzkostí a strachů

Strach je nejčastější emoce, se kterou se v každodenním životě setkáváme. Obáváme se budoucnosti, nových situací, někdy dokonce máme strach sami ze sebe a našich reakcí. Kdykoliv v sobě cítíme strach, ubližujeme nevědomě sobě, ale i našemu fyzickému tělu, pro které strach ve velké míře není prospěšný. Jak se ale zbavit každodenní úzkosti?

Hledejte příčiny vašich strachů

Oběť násilí (ilustrační foto)

Za každým strachem a úzkostí je nějaká příčina, životní událost nebo trauma, které se mohlo odehrát ve vašem dětství nebo v dávné minulosti. Abyste odhalili skrytou příčinu vašich strachů, zkuste se sami sebe před spaním zeptat: „Co se mi v minulosti stalo, že mám z toho strach?“ Tuto otázku je dobré si pokládat právě před usnutím, protože vaše podvědomí bude mít čas a kapacitu odpověď vyhledat. Uvidíte, že za pár dní odpověď „vyplave“ ve formě bleskového obrazu z vašeho dětství nebo minulosti.

Přestaňte před strachem utíkat

Pokud se snažíte vaše strachy zatlačit a nevěnovat se jim, z vašeho života nezmizí. Vezměte naopak vaše negativní emoce jako určitou výzvu, lekci, ke které je zapotřebí se postavit čelem. Slibte si, že začnete vaše strachy a úzkosti analyzovat, budete se jim věnovat a řešit je. A pokud vám to nepůjde, začněte spolupracovat s terapeutem nebo koučem, který vám může s odblokováním emocí pomoci.

Uvědomte si, že je pouze „teď a tady“

Naše mysl má jeden velký, negativní, návyk. Má tendenci bloumat v minulosti nebo budoucnosti a neumí se koncentrovat na přítomnost. Přitom, jediné co máme, je současný okamžik a nad vším ostatním je zbytečné se trápit. Trénujte tedy vaši mysl k tomu, aby zbytečně nebloudila využitím pěti smyslů. Zkuste se na chvíli posadit a vnímat to, co cítíte, vidíte, slyšíte, čeho se dotýkáte, jakou chuť na jazyku máte. Chybí vám něco právě nyní?

Jóga (ilustrační foto)

Soustřeďte se na váš dech

Pokud je pro vás technika „zpřítomnění se“ náročná, zkuste se jen soustředit na vaše dýchání. Kdykoliv vás popadne úzkost, zkuste na chvíli zpomalit a jediné, na co se soustřeďte, je střídání vašeho nádechu a výdechu. Napojení se na vlastní dech vám opět pomůže se myslí vrátit k přítomnému okamžiku.