Kvůli novému nádraží nechtějí třebáňští obětovat náves

21. únor 2019

Zadní Třebaň leží na trati z Prahy do Berouna s odbočkou na vedlejší trať. V nejbližších letech čeká zdejší nádraží zásadní proměna. Proměna nádraží změní tvář celého centra obce.

Připravuje se totiž dlouho odkládaná optimalizace trati třetího železničního koridoru z Prahy do Plzně. Pro třebaňské by měla rekonstrukce znamenat kratší cestu na nádraží, protože vlaky budou stavět blíže centra obce.

Místním se ale velmi nelíbí nápad projektantů zrušit při novém řešení okolí nádraží v obci náves. Ta je u jednoho z dosavadních přejezdů a projektanti navrhli vybudovat na jejím místě kruhový objezd.

Jenže náves je pro místní velmi důležitá. Po celý rok se na ní scházejí na tradičních akcích. Na Poberounský masopust se sjíždějí i návštěvníci z dalekého okolí. Obyvatelé Zadní Třebaně se proto rozhodli o svou náves zabojovat a vznesli proti projektu několik připomínek.

Jak jejich boj o zachování návsi dopadne, ještě není jasné. O konečné podobě nádraží a úprav v Třebani ještě není rozhodnuto. Úsek z Prahy do Berouna je také poslední nezrekonstruovaný úsek třetího železničního koridoru z Prahy na Plzeň. Jeho rekonstrukce se totiž neustále odkládá.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.