Kvůli novému nádraží nechtějí třebáňští obětovat náves
Zadní Třebaň leží na trati z Prahy do Berouna s odbočkou na vedlejší trať. V nejbližších letech čeká zdejší nádraží zásadní proměna. Proměna nádraží změní tvář celého centra obce.
Připravuje se totiž dlouho odkládaná optimalizace trati třetího železničního koridoru z Prahy do Plzně. Pro třebaňské by měla rekonstrukce znamenat kratší cestu na nádraží, protože vlaky budou stavět blíže centra obce.
Místním se ale velmi nelíbí nápad projektantů zrušit při novém řešení okolí nádraží v obci náves. Ta je u jednoho z dosavadních přejezdů a projektanti navrhli vybudovat na jejím místě kruhový objezd.
Jenže náves je pro místní velmi důležitá. Po celý rok se na ní scházejí na tradičních akcích. Na Poberounský masopust se sjíždějí i návštěvníci z dalekého okolí. Obyvatelé Zadní Třebaně se proto rozhodli o svou náves zabojovat a vznesli proti projektu několik připomínek.
Jak jejich boj o zachování návsi dopadne, ještě není jasné. O konečné podobě nádraží a úprav v Třebani ještě není rozhodnuto. Úsek z Prahy do Berouna je také poslední nezrekonstruovaný úsek třetího železničního koridoru z Prahy na Plzeň. Jeho rekonstrukce se totiž neustále odkládá.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.