Kultura českých firem se mění. Přichází štěstěna

15. únor 2018

V Česku se objevila funkce tzv. happiness manažera. Co dělají ti, co mají na starosti spokojenost zaměstnanců? Kolik českých firem někoho takového má a co dokáže doopravdy změnit? A jak s firemní kulturou souvisí kultura ve smyslu umění?

„U nás nenajdeš žádný korporátní bulšit. Máme jedinečnou firemní kulturu a máme „Štěstěnu“, která se stará o naše blaho nejen v práci, ale i mimo,“ říká o sobě brněnská IT firma IReSoft. Právě mezi IT odborníky a firmami, ve kterých o sobě paradoxně často „ajťáci“ říkají, že umí pracovat lépe s počítači než s lidmi, se rozvíjejí pozice tzv. happiness managerů. Je to dané tím, že v tomto oboru se společnosti nejvíc přetahují o zaměstnance a musí přicházet s nápady na to, proč by lidé měli chtít pracovat právě u nich. V Česku má ale happiness management i prodejce sportovního vybavení nebo firmy v prvovýrobě.

Firmy, které mají náladometr

„V práci trávíme značnou část života. Happiness management se snaží umožnit lidem, aby mohli být lidmi – a sami sebou – i v práci,“ říká Michal Šrajer, pravděpodobně první český happiness manažer, který působil například v Avastu, dnes je autorem webu Štěstí v práci.  V den konání konference o firemní kultuře Culture Rocks byla hosty vltavského ArtCafé a Andrea Gembalová, happiness manažerka IReSoftu. V této firmě existuje něco, čemu se říká náladometr a aplikuje se systém kruhového vedení, který umožňuje, aby firma nebyla řízená direktivně. „Organizuji také společné sportovní, kulturní, ale i charitativní události a snažím se to dělat tak, aby to nebylo něco, co baví mě, ale co chtějí moji kolegové, pro které tu jsem.“

Víc než stůl ping-pong. Trvalý trend

Za happiness management se někdy zjednodušeně považuje nákup vybavení jako je ping-pongový stůl nebo fotbálek. „Je to lepší než nic, ale skutečná změna tkví v něčem jiném,“ shodují se Michal Šrajer i Andrea Gembalová. A věří, že celkově nejde o výstřelek posledních let, ale o trvalý trend a symptom proměny české firemní kultury, kterou v posledních letech pozorují. „Možná se nakonec happiness management stane přirozenou součástí toho, jak firmy fungují, takže sám o sobě nebude potřeba,“ říkají.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio