Kříž jako symbol křesťanské víry je v sakrální architektuře inflační, myslí si architekt Marek Jan Štěpán

10. leden 2022

Moravská sakrální architektura díky němu vévodí té světové. „Současná doba krásou v architektuře opovrhuje,“ myslí si architekt Marek Jan Štěpán.

K jeho realizacím patří například kostel svatého Ducha v Ostravě, kostel blahoslavené Marie Restituty v Brně-Lesné nebo kostel svatého Václava v Sazovicích na Zlínsku. Poslední dvě uvedené realizace zařadil mezi nejkrásnější stavby prestižní kanadský architektonický magazín Azure. Nově stojí za návrhem interaktivního Mraku na nádvoří Uměleckoprůmyslového muzea v Brně. „K mraku mě inspirovaly obrazy Josefa Šímy. Můžete si tam ale představit cokoliv,“ dodává.

Marek Štěpán a rozsvícený Mrak na nádvoří Uměleckoprůmyslového muzea v Brně

„Současnou světovou sakrální architekturou hýbe nový pohled na světlo a také oproštění se od vizuálního balastu. Když jdu do kostela, nechci vidět spoustu umění. Chci hledat vztah k Bohu a nepotřebuju k tomu přemíru obrazů a soch,“ říká Marek Jan Štěpán, podle kterého by soudobý nebo budoucí sakrální prostor měl být spíše poeticky minimalistický a jít opravdu k jádru věci. Souvisí to podle něj i se symboly, které se v sakrální tvorbě využívají.

Kostel blahoslavené Marie Restituty v Brně

Tím nejznámějším symbolem křesťanské víry je kříž. „Když si ale člověk projde využívané kostely, tak tam najde desítky křížů. A právě tím velkým množstvím významová stránka kříže klesá. I když jakýmsi logem křesťanské víry samozřejmě dál zůstává,“ doplňuje architekt. Osobně dává přednost jiným symbolům, například Vzkříšení, což je podle něj zásadní zpráva křesťanství, tedy to, že Ježíš vstal z mrtvých.

Ve svých projektech jde cestou nových pohledů. Jak se mu je daří prosazovat právě u sakrálních staveb, u nichž je zadavatelem katolická církev? Jak světovou architekturu ovlivnila současná digitální doba? A co pro něj znamená odezva na jeho stavby ze světa? I na to se Marka Štěpána ptala Karolina Antlová. Poslechněte si rozhovor!

autor: Karolina Antlová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související