Kde se vzaly masopustní masky a proč máme právě o masopustu touhu měnit svou identitu?

Jak masky vznikaly a co skrytě i otevřeně symbolizovaly? A jak je možné, že jedny z nejstarších a nejproslulejších masopustních masek se už 141 let ručně vyrábějí u nás – v Zákupech na Českolipsku?

Zákupské masky jsou známé po celé Evropě a jsou vizuálně nezaměnitelné – charakteristické jsou pro ně obří nasazovací hlavy zvířat i lidí a precizní řemeslná práce: jsou totiž celé ze speciálně tuženého, ve formách modelovaného papíru a ručně malované.

Nasazovací hlavy, které v některých případech budí hrůzu svou velikostí, se v továrně stále vyrábí

Jejich výrobu zavedl v Zákupech v roce 1884 sudetský Němec Eduard Held, a přestože jeho rodina žila po celou dobu s Čechy v přátelství a souladu, byl po roce 1945 vyhnán. Jeho dědictví ale v Zákupech zůstalo a dnes o něj pečuje Zdeněk Rydygr se svými spolupracovníky, kteří nejen masky podle starých forem i postupů vyrábějí, ale navíc otevřeli i muzeum Eduarda Helda.

Za zvuků masopustních písní v podání souborů Musica Bohemica, Úsvit, Konrádyho dudácké muziky a Hradišťanu se do něj vypravila Markéta Ševčíková.

autor: Markéta Ševčíková
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.