Kampaň na novou nemocnici už stála 927 tisíc korun. Kraj by měl mluvit i o negativech projektu, říká politolog

22. červenec 2020 05:58
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stávající versus nová krajská nemocnice ve Zlíně
0:00
/
0:00

Z dokumentů zveřejněných hejtmanstvím vyplývá, že vedení kraje stavbu nemocnice propagovalo například spoty před projekcemi filmů v kinech a příspěvky v rádiích nebo na facebooku.

Za propagaci nové krajské nemocnice, jejíž výstavbu letos v květnu schválilo nejtěsnější možnou většinou krajské zastupitelstvo, utratilo hejtmanství od roku 2018 zhruba 927 000 korun.

Vyplývá to z dokumentů, které rozeslal krajským zastupitelům hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL). Vynaložené peníze mají podle něj za cíl informovat o akci veřejnost.

Čtěte také

Stavba nemocnice přijde podle Čunka asi na osm miliard korun. "Protože jde o nejvýznamnější investiční akci Zlínského kraje v jeho historii, jejíž příprava stojí velké finanční prostředky, je nezbytné, aby občané byli pravdivě informováni. Zvláště v situaci, kdy ve veřejném prostoru kolují lživé informace o nové nemocnici," uvedl v průvodním dopise rozeslaném krajským zastupitelům Čunek.

Z dokumentů zveřejněných hejtmanstvím vyplývá, že vedení kraje stavbu nemocnice propagovalo například spoty před projekcemi filmů v kinech a příspěvky v rádiích nebo na facebooku.

Podle kritiků v seznamech není zahrnuta inzerce v tištěném deníku Mladá fronta Dnes a magazínu 5plus2. Upozornili také, že přes 280 000 korun putovalo do Regionální televize CZ, jejíž jednatelkou je dlouholetá Čunkova spolupracovnice Eva Stejskalová. 

"Zlínský kraj v tištěné Mladé frontě Dnes vůbec neinzeroval a objednávka inzerce v týdeníku 5+2 byla schválena až v červenci, s tím, že v seznamu zaslaném zastupitelům jsou uvedeny údaje k 29.6., tedy k termínu konání zastupitelstva, kdy o to zastupitelé požádali," uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová.

Podle zlínského senátora Tomáše Goláně (za Senátor 21) nelze veškerou propagaci nové nemocnice považovat za nic jiného než za Čunkovu předvolební kampaň do krajských voleb.

Goláň se za informace o inzerci v MF Dnes omluvil. "Podstatou problému zůstává, že kraj vydal milion korun na předvolební kampaň Jiřího Čunka a KDU-ČSL a to, že neinzeruje na MF Dnes, ale pouze v magazínu 5 + 2 na tom opravdu nic nezmění," uvedl Goláň

"Není možné, aby kampaň byla placena z peněz daňových poplatníků. Navíc za naprosto nepřijatelné považuji situaci, kdy jsou z krajského rozpočtu placeny řádově ve statisících částky firmě Regionální televize CZ, kterou vlastní Eva Stejskalová, bývalá mluvčí vsetínské radnice (Jiří Čunek zde byl ještě nedávno starostou) a bývalá senátorská asistentka Jiřího Čunka," uvedl Goláň. 

Stejskalová je podle obchodní rejstříku spolumajitelkou televize, podíl v ní mají i firmy opozičního krajského zastupitele Ivo Valenty.

Podle Čunka kraj v tomto volebním období informuje veřejnost o svých aktivitách, které se týkají dopravy, zdravotnictví, kultury, školství nebo sociálních služeb pravidelně a transparentně. Informační role Zlínského kraje je podle něj naplňována také u projektu výstavby nové nemocnice ve Zlíně.

Podle politologa Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v Olomouci má kraj právo informovat o svých plánech, kampaň by ale měla být vyvážená a sdělovat také negativa o projektu. „Neměli by v ní vystupovat současní krajští politici,“ uvedl Lysek.

autor: Český rozhlas Zlín | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související