Jsem tak trochu neviditelný grafik, přiznává grafická designérka Alena Jedličková

RAF: Místo narození Brno
RAF: Místo narození Brno

Jak náročné je učit středoškoláky na umělecké škole? Jak se žije grafickým designérům na Moravě a kolik nadšení a optimismu potřebují?

Alena Jedličková

To prozradí Alena Jedličková, vedoucí oboru Grafický design na Střední škole umění a designu a také vítězka soutěže o vytvoření značky brněnského VIDA! centra.

Co to vlastně je grafický design, vysvětluje Alena Jedličková na příkladu ze života: „Jako rodič jsem byla pozvaná do školy, abych pohovořila o své práci. Lámala jsem si hlavu nad tím, jak prvňákům na základní škole přiblížím grafický design. Tak jsem zabalila čokoládu do bílého papíru, napsala na něj malým písmem čokoláda a nechala děti neúspěšně hádat, co mám v ruce. Potom jsem utrhla rožek papíru a začala čouhat fialová barva obalu čokolády Milka. A děti hned věděly,“ směje se Jedličková.

Nový dům Brno

Grafický design je tedy to, co umožňuje věci vnímat přes vizuální stránku. Ať už jde o loga, vizuální identitu firem, obalový design, různé cedule, orientační systémy budov, typografii, úprava časopisů a knížek.

Jedličková se podílela například na tvorbě publikací Jiří Kroha – v proměnách umění 20. stolení, Nový dům Brno či RAF: Místo narození Brno. I když se může zdát, že se soustředí výhradně na věci spjaté s Brnem, není tomu tak. Jak sama říká, „souvisí to s okruhem institucí nebo lidí, se kterými spolupracuji“.

Publikace Jiří Kroha – v proměnách umění 20. stolení

Co všechno musí grafik zvládnout před tím, než jde kniha do tiskárny a jaké vlastnosti jsou při této práci potřeba? Poslechněte si celý rozhovor.