Experimentální projekt pro základní školu

3. květen 2005
Trendy

Kroměřížská základní škola Zachar může experimentovat. Reagovala před dvěma lety na výzvu pražského Výzkumného ústavu pedagogického. Mohla si tak vytvořit vlastní vzdělávací program, i když ohraničený určitými mantinely. Na projektu spolupracuje v republice pouze 16 škol, kroměřížská je jedinou v rámci Zlínského kraje. Vzdělávací program vytvořila škola před dvěma lety.

Nejprve se podle něj učili žáci prvního stupně, od letošního školního roku pak celá škola. Zkušenosti s experimentem vypíše škola do manuálu, který se stane pomocníkem všech základních škol v republice. Odlišnosti v přístupu klasického a nového systému vysvětlila ředitelka školy Petr Fečková.

Vytýčili jste v reformě i jakési prioritní předměty, můžete přidávat a ubírat hodiny?

Fečková: Důležitá je filozofie stanovená školou. Pak má každý předmět v rámcovém vzdělávacím programu svoji závaznou hodinovou dotaci a škola ještě umožňuje dál některé předměty posilovat, nebo jiné vytvářet navíc.

Příprava učebních plánů vlastních způsobů výuky a třeba i nových předmětů pro pedagogy v posledních dvou letech znamenala, že práce po večerech byla naprostou samozřejmostí. Své o tom ví učitelka prvního stupně Dagmar Tesaříková.

Tesaříková: Je to hodně náročné, co se týká přípravy a vyhodnocování.

Rozvrstvení prvního stupně je zajímavé. První ročník nemá pevně dané předměty nebo zvonění?

Tesaříková: Děti předměty mají, ale v prvních dvou ročnících nemáme zvonění, paní učitelky délku hodiny řídí podle sebe, podle únavy a potřeb dětí. Učíme je v blocích, od třetí třídy se začíná vyučovací jednotka postupně prodlužovat na 45 minut, ve čtvrté a páté třídě se už zvoní, ale můžeme si spojovat hodiny podle potřeby.

Paní učitelka Marcela Honzílková učí zvláštní předměty, jak se jmenují?

Honzílková: Výchova ke zdraví a Člověk a svět práce. Původně to byla Rodinná výchova, pak jsme jí rozdělili na tyto dvě části.

autor: pes
Spustit audio

Více z pořadu