Dr. Žako funguje na slyšící i neslyšící děti, ale je to výzva, přiznává scenáristka dětského pořadu
Pozvání do Apetýtu přijali scénáristka Zuzana Šimečková a dramaturg Jakub Třešňák. V posledních letech se z nich stává autorská dvojice. V televizi spolupracovali s režisérem Jiřím Strachem, Filipem Renčem, Ondřejem Vetchým nebo Václavem Koptou.
Baví je tvorba dětských pořadů, například Dr. Žako je určen pro neslyšící. „Je to srdcovka. Ukazuje se, že to funguje skvěle pro slyšící i neslyšící děti. Začínali jsme tlumočit dětské pohádky do znakového jazyka, ale uměleckého, kdy pohádky tlumočili neslyšící herci. Dr. Žako je unikátní projekt, oba jazyky jsou tam na stejné úrovni. Ukázalo se, že když se ‚znakovka‘ dobře zpracuje, tak funguje jako groteska,“ vysvětluje Šimečková.
Jak se oba hosté dostali k práci, kterou momentálně dělají? „Vždycky jsem ráda psala a pracovala se slovem,“ přiznává v Apetýtu Zuzana Šimečková. „Přestože mě televizní tvorba nejdřív nelákala, tak nakonec jsem zjistila, že při ní člověk hodně píše,“ doplňuje.
„Mí kamarádi chtěli být v dětství popelářem nebo kosmonautem, ale já už jsem od šesti let chtěl být ředitelem televize,“ směje se Třešňák. „Ze stavebnice jsem si vyráběl televizní studia, hrál jsem si na seriály, akční scény s autíčky. Vystudoval jsem filmovou vědu a skrz praxe a stáže se dostal k práci pro televizi.“
Plné hnízdo
Jejich zatím posledním společným projektem je cyklus o pěstounských rodinách Plné hnízdo. „Mám z toho skvělý pocit, že naše práce má smysl. Na začátku stál nápad Jihomoravského kraje udělat film o pěstounech. Nakonec se zapojily všechny kraje, protože se jim námět líbil. Každý díl tohoto cyklu se natáčel v jednom kraji s jednou rodinou, projeli jsme tak celou republiku.“
„Bavilo mě na tom, jak je každá rodina rozmanitá a úžasná, to mě nabíjelo pozitivní energií! Vždycky když jsme k někomu přišli domů a povídali si s nimi, tak jsem byl dojatý. Myslím, že bouráme i předsudky o pěstounech,“ doplňuje Třešňák.
Jak vypadá proces vzniku televizního pořadu, filmu nebo seriálu? Proč potřebují v práci hodně trpělivosti? Co je pro ně největším oceněním? O tom si poslechněte v záznamu Apetýtu s Janou Kobylinskou.
Související
-
Divadlo v televizi je úplně jiná disciplína, míní dramaturg ČT art Tichý
Divadlo v televizi? „Nesmysl to není, pokud si člověk připustí, že jde o dvě odlišné disciplíny,“ říká v pořadu Hovory dramaturg ČT, okruhu ČT art Zdeněk Tichý.
-
Život napíše scénář, jaký scenárista nevymyslí, tvrdí Marek Epstein
Hlavně to zdraví. To je titul televizního cyklu, ke kterému napsal scénář. „Cílem bylo zprostředkovat příběh lidí, kteří mají zdravotní problém. Přišlo nám to zajímavé.“
-
ČT uvede další pohádku pro neslyšící. „I slyšící diváci se vyjadřují pochvalně,“ říká scenáristka
Česká televize bude vysílat o Vánocích pohádky i pro neslyšící. „To je ve veřejnoprávním prostoru v jiných zemích ojedinělé,“ říká scenáristka Vebrová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.