Brněnská MHD v roce 2023: kratší intervaly některých tramvají, trať do kampusu i tři zrušené linky autobusů

16. listopad 2022 14:00

Městská hromadná doprava v Brně bude příští rok jezdit ve skoro stejném rozsahu jako letos. Zastupitelé města rozhodli zároveň o tom, že brněnský dopravní podnik dostane z rozpočtu města kompenzaci dvě a tři čtvrtě miliardy korun. Tedy stejnou částku jako v tomto roce. Jaký to bude mít vliv na provoz tramvají, autobusů a trolejbusů?

Vedení města by si přálo, aby kompenzace stačila, ale nikdo to vzhledem k situaci zejména na energetickém trhu nedovede říct. Před čtyřmi lety město z rozpočtu platilo kompenzaci necelé dvě miliardy, teď je provoz hromadné dopravy výrazně dražší. Proto i v materiálu, který schválili zastupitelé, stojí, že vedení dopravního podniku připravuje další opatření, jak náklady na provoz snížit. Od roku 2020 se opatření týkala hlavně omezení počtu vypravených spojů kvůli covidové pandemii, později taky kvůli úsporám i nedostatku řidičů, kteří navíc část letošního podzimu protestovali kvůli nízkým mzdám a přestali si brát služby navíc.

Bude se jezdit stejně jako letos

Jak se to projeví v jízdních řádech, které začnou platit 11. prosince? Vedení dopravního podniku ujišťuje, že příští rok se bude jezdit stejně jako letos. Jak poznamenal třeba opoziční zastupitel Adam Zemek z Pirátské strany, je to méně než v době před covidem, ale uvedl, že chápe ekonomické okolnosti a situaci města a doufá, že se počty spojů později vrátí na úroveň dřívějších let.

Čtěte také

Plán obhajoval dopravní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Řekl, že na některých linkách budou spoje jezdit častěji než nyní. „Na některých linkách zkrátíme interval. Tím, že se nám uvolní určitá kapacita vozidel, tak na tramvajových linkách 2 a 4 bude ve špičce zkrácený interval z dnešních 6-7 minut na 5 minut. Místo menších vozů budeme na lince číslo 9 nasazovat velkokapacitní tramvaje.“

Posílená bude trolejbusová linka 25 z Osové do Štefánikovy čtvrti. Zároveň ale skončí autobusová linka 81 z Lesné do Králova Pole a na Českou do centra města. Podle Seitla kvůli tomu, že jí jezdilo málo lidí.

Šalinou do kampusu

Největší změny budou souviset s otevřením tramvajového tunelu do Univerzitního kampusu a k Fakultní nemocnici Brno. Do kampusu bude od hlavního nádraží jezdit tramvajová linka 8. Do smyčky ve Starém Lískovci tak pojede jen šestka, ale nově se k ní přidá i sedmička. Kvůli tomu dopravní podnik zruší autobusy 61 a 82. Zrušení druhé zmíněné linky se nelíbí vedení Starého Lískovce. Dopravní podnik ale věří, že dostatečnou náhradou bude mírně přetrasovaná linka 40, která zamíří i ke kancelářím v Heršpické ulici, upravená trasa linky 51 a k tomu nová minibusová linka 62 z Mendlova náměstí na Červený kopec.

K tomu budou jezdit častěji trolejbusy 37 z Kohoutovic a Nového Lískovce do kampusu, aby lidé mohli přesednout na rychlejší tramvaj do centra města.

Změny v jízdném?

Bude dopravní podnik příští rok měnit jízdné? To primátorka Markéta Vaňková z ODS vyloučila. Zdražení se naopak dotkne ostatního území jižní Moravy. Vedení Jihomoravského kraje avizovalo, že kvůli růstu cen energií zdraží jízdné o 15 až 20 %, pravděpodobně od příštího března.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související